MediaWatch

Fodbold scorer seerne ved valg af tv-pakke

En undersøgelse fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen viser, at muligheden for at se den bedste danske og europæiske fodbold spiller ind på en tredjedel af de danske husstandes valg af tv-pakke.

Foto: Lars Poulsen/Polfoto

Muligheden for at følge Superligaen, Champions League eller Premier League har stor betydning, når danskerne skal vælge tv-pakke.

En undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fik lavet sidste år, viser, at adgangen til én eller flere af de tre fodboldligaer, Superligaen, Champions League og Premier League, har stor eller afgørende betydning for 32 pct. af husholdningernes valg af tv-pakke.

Dermed afhænger ca. en tredjedel af de danske husholdningers valg af tv-pakke ifølge styrelsen i en vis grad af, hvor de kan få adgang til livekampe fra Superligaen, Champions League eller Premier League.

Undersøgelsen viste også, at de tre ligaer trækker stort set lige meget, når der skal vælges tv-pakke. Adspurgt hvor stor betydning muilgheden for at følge Superligaen har svarede 11 pct. at det har afgørende betydning og 12 pct. at det har stor betydning. Champions League blev vægtet en anelse højere, her svarede 14 pct., at det var afgørende for tv-valget og 13 pct. at den havde stor betydning. For Premier League svarede 6 pct., at ligaen havde afgørende betydning for valget, mend 9 pct. svarede at den havde stor betydning.

Interessen for at kunne følge de europæiske fodboldligaer på tv spillede ind, da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sagde god for, at tv-rettighederne til Superligaen kunne udbydes for seks år - og dermed banede vej for sommerens historiske aftale om rettighederne.

Læs hele historien om spillet om Danmarks dyreste tv-rettigheder i BusinessWatch-magasinet her

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs