MediaWatch

Hovedkanal retter ryggen i kampen om seerne

Historien om seerfaldet på TV 2's hovedkanal er indtil videre omskrevet i år, hvor hovedkanalen har vundet terræn.

Med en samlet seerandel på 23,5 pct. ser TV 2's mangeårige hovedpine - seerfaldet på hovedkanalen - ud til at være lettet i 1. halvår.

I forhold til 1. halvår 2013 er seerandelen blandt alle danskere steget med 1,3 procentpoint fra 22,2 i 1. halvår 2013.

Det skriver TV 2 i sit nyhedsbrev.

Tallene bekræfter tendensen fra 1. kvartal, hvor TV 2-hovedkanalen havde en seerandel blandt alle danskere på 24,2 pct. En fremgang på 1,8 procentpoint fra 1. kvartal 2013.

I 2012 kunne hovedkanalen mønstre en andel på 24,1 pct. Selvom 1. halvår i år ikke kan svinge sig op på samme niveau, ser TV 2-koncernen i 1. halvår ud til at have slået en prop i seerfrafaldet på hovedkanalen indtil videre.

Seerfaldet gennem flere år på hovedkanalen kostede sidste år daværende programdirektør Palle Strøm jobbet. Koncernen hentede i stedet Anne Engdal Stig Christensen til fra DR og lagde opgaven med at vende udviklingen i hendes hænder. Siden blev også daværende kanalchef for DR1, Lotte Lindegaard, hyret som ny chef for TV 2-hovedkanalen.

I første kvartal i år var det ikke mindst EM-håndboldslutrunden, der gav medvind. Anne Stig Engdal Christensen fremhæver desuden i TV 2's nyhedsbrev, at lanceringen af livsstils- og dokumentarprogrammer som ’Kurs mod fjerne kyster’, 'Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’ (foto), ’Danmarks dejligste badehoteller’ og ’Med børnene som våben’ desuden været med til at give TV 2 "et godt og markant 1. halvår".

Mere fra MediaWatch

Meta truer med at fjerne nyheder fra Facebook

Et amerikansk lovforslag, der skal stille medier stærkere i forhandlinger om betaling for nyhedsindhold på platforme som Facebook, får det sociale medieselskab til igen at true med at fjerne nyhedsartikler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs