Q1: Seerskred mod DR's og TV 2's hovedkanaler

Seerne tog et bemærkesværdigt skridt mod TV 2-familien og DR TV - og især de ellers udsatte hovedkanaler - viser status på årets første tre måneder.

TV 2-familien og DR-kanalerne vandt sammenlagt hele 3,3 sharepoint i årets første kvartal, og stod for 68,6 pct. af al tv-sening, viser en status på de første tre måneder af året.

Et betydeligt skred mod de to statsejede tv-selskaber, der særligt drives af de ellers seertruede hovedkanaler, og som skyldtes flere faktorer.

Comeback til TV 2

TV 2’s hovedkanal leverer et regulært comeback i 1. kvartal, som dog kan krediteres særlige omstændigheder. Hovedkanalen er fortsat landets mest sete tv-kanal.  Den vandt hele 1,8 sharepoint og lander på 24,2 pct. af al tv-sening.

TV 2 havde en særligt god januar måned. EM i herrehåndbold, som TV 2-familien i år var alene om, var en afgørende faktor. Flere håndboldkampe snusede til to mio. seere, og de mange studieprogrammer omkring kampene sugede også  publikum.

"Seerskredet mod TV 2 i første kvartal skyldes fortrinsvis, at EM-håndbolden blev set langt mere end sidste år, kombineret med vinter-OL," siger trading director Mikael Ostenfeld, GroupM.

Ny kanal bidrager

Vinter-OL var en faktor for TV 2, og dramaserien 'Badehotellet', der nok fik lunkne anmeldelser, røg op og trak 1,5 mio. seere. pr. afsnit. 

"Læg dertil, at den nye TV 2 Fri jo også bidrager til TV 2 familiens vækst.  Fri-kanalen var endnu ikke kommet i luften i 1. kvartal 2013, men leverer en seerandel på 0,9 pct. i år," siger TV 2's analysechef Mette Lehrmann.

TV 2's næstmest sete kanal, målt blandt hele befolkningen, er TV 2 Charlie, som dog tager et lille fald til en share på 3,8 pct.

DR1 er vækst-motor

DR TV vandt 1,1 sharepoint i kvartalet, takket være samtlige DR-kanaler - undtagen Ramasjang - der alle henter lidt terræn.

DR1 bidrager mest. Kanalen stiger med 0,7 point til 23,3 pct., og er stadig i hælene på TV 2. Hovedkanalen blev først hårdt presset af TV 2 i januar, men kom tilbage i februar og marts. Det er 'Arvingerne' og 'X-Factor', der er de to største billetsælgere, og det slog igennem fra februar.

Sidst i kvartalet trækker DR1 for alvor fra med høje seertal til MGP og Melodi Grand Prix. En helt anden faktor er, at DR1 også har nydt væsentlig fremgang i dagsfladen mellem kl 12.00 og 18.00.

DR3 fylder mere

Den omdiskuterede DR3 tegner sig også for en del af DR’s fremgang. Trods en ungdommelig profil vinder DR3 0,6 sharepoint målt blandt alle seere.  Den mærkbare DR3-vækst skyldes delvist, at den slet ikke sendte i hele første kvartal sidste år. DR3 gik først on-air den 28. januar.

DR Ultra for de større børn vinder også terræn - på bekostning af Ramasjang - og her tæller igen strukturel vækst;  Ultra kom først kom i luften midt i kvartalet.

DR’s næstmest sete DR-kanal, DR2, står fast på 4,5 pct. af seningen.

SBS Discovery kommer svækket ind i 2014; TV3-gruppen mere status quo.  Læs mere om dem i fredagens artikel om kvartalets kommercielle seerbevægelser.

Kilde: Gallup, GroupM. Målt fra 1.januar til 25. marts blandt alle over tre år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også