En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
31.03.2014kl. 10.33

Q1: Seerskred mod DR's og TV 2's hovedkanaler

Seerne tog et bemærkesværdigt skridt mod TV 2-familien og DR TV - og især de ellers udsatte hovedkanaler - viser status på årets første tre måneder.
af PER FANEFJORD LAURSEN

TV 2-familien og DR-kanalerne vandt sammenlagt hele 3,3 sharepoint i årets første kvartal, og stod for 68,6 pct. af al tv-sening, viser en status på de første tre måneder af året.

Seerandele i 1. kvt. 2014

Seerandele i 1. kvt. blandt alle seere over tre år.
  • TV 2-koncern 35,1 % (+2,2)
  • DR TV 34,5 % (+1,1)
  • TV3-gruppen 10,2 % (-0,1)
  • SBS Discovery 8,3 % (-1)
  • Andre 11,9 % (-2,8)
  • Kilde: TNS Gallup, GroupM

Et betydeligt skred mod de to statsejede tv-selskaber, der særligt drives af de ellers seertruede hovedkanaler, og som skyldtes flere faktorer.

Comeback til TV 2

TV 2’s hovedkanal leverer et regulært comeback i 1. kvartal, som dog kan krediteres særlige omstændigheder. Hovedkanalen er fortsat landets mest sete tv-kanal.  Den vandt hele 1,8 sharepoint og lander på 24,2 pct. af al tv-sening.

TV 2 havde en særligt god januar måned. EM i herrehåndbold, som TV 2-familien i år var alene om, var en afgørende faktor. Flere håndboldkampe snusede til to mio. seere, og de mange studieprogrammer omkring kampene sugede også  publikum.

"Seerskredet mod TV 2 i første kvartal skyldes fortrinsvis, at EM-håndbolden blev set langt mere end sidste år, kombineret med vinter-OL," siger trading director Mikael Ostenfeld, GroupM.

Ny kanal bidrager

Vinter-OL var en faktor for TV 2, og dramaserien 'Badehotellet', der nok fik lunkne anmeldelser, røg op og trak 1,5 mio. seere. pr. afsnit. 

"Læg dertil, at den nye TV 2 Fri jo også bidrager til TV 2 familiens vækst.  Fri-kanalen var endnu ikke kommet i luften i 1. kvartal 2013, men leverer en seerandel på 0,9 pct. i år," siger TV 2's analysechef Mette Lehrmann.

TV 2's næstmest sete kanal, målt blandt hele befolkningen, er TV 2 Charlie, som dog tager et lille fald til en share på 3,8 pct.

DR1 er vækst-motor

DR TV vandt 1,1 sharepoint i kvartalet, takket være samtlige DR-kanaler - undtagen Ramasjang - der alle henter lidt terræn.

DR1 bidrager mest. Kanalen stiger med 0,7 point til 23,3 pct., og er stadig i hælene på TV 2. Hovedkanalen blev først hårdt presset af TV 2 i januar, men kom tilbage i februar og marts. Det er 'Arvingerne' og 'X-Factor', der er de to største billetsælgere, og det slog igennem fra februar.

Sidst i kvartalet trækker DR1 for alvor fra med høje seertal til MGP og Melodi Grand Prix. En helt anden faktor er, at DR1 også har nydt væsentlig fremgang i dagsfladen mellem kl 12.00 og 18.00.

DR3 fylder mere

Den omdiskuterede DR3 tegner sig også for en del af DR’s fremgang. Trods en ungdommelig profil vinder DR3 0,6 sharepoint målt blandt alle seere.  Den mærkbare DR3-vækst skyldes delvist, at den slet ikke sendte i hele første kvartal sidste år. DR3 gik først on-air den 28. januar.

DR Ultra for de større børn vinder også terræn - på bekostning af Ramasjang - og her tæller igen strukturel vækst;  Ultra kom først kom i luften midt i kvartalet.

DR’s næstmest sete DR-kanal, DR2, står fast på 4,5 pct. af seningen.

SBS Discovery kommer svækket ind i 2014; TV3-gruppen mere status quo.  Læs mere om dem i fredagens artikel om kvartalets kommercielle seerbevægelser.

Kilde: Gallup, GroupM. Målt fra 1.januar til 25. marts blandt alle over tre år.

Relaterede artikler:

  • Rekordhøj seerinteresse for håndbold i januar.

    Q1: TV 2 giver blodtud til SBS Discovery

    For abonnenter

  • Her er de mest sete nyhedsflagskibe

    For abonnenter

  • 1H: Nyhedsappetit styrker TV 2's kommercielle fodfæste

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Mediehuse satser på abonnementer og innovation som motor i hårdt 2023

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Photo: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Læs også

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Maiken Riise Andersen, kommunikations- og pressechef i ALK | Foto: Jørgen True, Studie-e
Navne

Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere

Allergiselskabet ALK har fået ny kommunikations- og pressechef, og hun har blandt andet sat sig for at øge kendskabet til virksomheden, så det fremstår mere attraktivt over for kommende medarbejdere.

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge