TV 2: Kommentar-tendens er en revolution

Flere og flere seere kommenterer programmer som Vild med Dans på sociale medier, mens de ser det, og det vækker begejstring hos DR og TV 2. Tendensen er revolutionerende, mener TV 2-redaktør.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

Sociale medier spiller en stadigt større rolle for danske tv-seere, ikke mindst når søndagsdramaer eller fredagsunderholdning ruller over skærmen. Og det er noget, man på DR og TV 2 er meget opmærksomme på, skriver Politiken i dag.

Fænomenet hedder ”second screen” og henviser til, at det, der foregår på seernes smartphone- eller tabletskærme, mens de ser fjernsyn, er blevet vigtigere end selve fjernsynsprogrammerne.

Det skyldes, at der nærmest er gået folkesport i at kommentere programmer direkte, mens de bliver sendt, og gætte med på, hvem der f.eks. bliver stemt ud af Vild med Dans.

”Du sidder for eksempel og kommenterer en fodboldkamp eller ' Vild med dans' med andre, som går op i det med liv og sjæl. Det er et fantastisk fænomen”, siger Morten Saxnæs, der er digital brandmanager hos TV 2 til Politiken.

På TV 2 blev man mindet om de sociale mediers betydning i forbindelse med den seneste sæson Vild med Dans, hvor en stor gruppe seere satte sig for at få stemt den tidligere fodboldspiller Allan Simonsen videre i programmet, selvom hans evner på dansegulvet fik hård medfart.

DR: OK at seerne er på nettet

Morten Saxnæs siger, at TV 2 ikke vil prøve at styre kommentarerne på de sociale medier. Han er glad for, at seerne lader sig rive med af følelser.

”Det bedste er, når folk tager ejerskab. Vi vil hellere have, at brugerne fortæller, hvor gode vores programmer er, end at vi selv gør”, siger han til Politiken.

Redaktør for sociale medier på DR, Lars Damgaard Nielsen, beklager sig heller ikke over, at seernes fokus tilsyneladende flytter sig fra DR til de sociale medier.

”Folk er sociale dér, hvor de nu engang er”, siger han og tilføjer, at det vigtige er, at DR’s indhold kan bliver et samtaleemne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også