BFE: Danskerne holder fast i de store tv-pakker

Over halvdelen af tv-kunderne hos Stofa, YouSee , Viasat og Canal Digital foretrækker den største pakke, de kan få, viser BFE analyse.

Danske tv-seere er ikke specielt kede af store tv-pakker. De vælger gerne de største pakker, viser den årlige forbrugerundersøgelse, som BFE, Branchen Forbruger Elektronik, gennemfører.

Over halvdelen af tv-kunderne hos de store kabel-tv-selskaber Stofa og YouSee og hos Viasat og Canal Digital foretrækker den største pakke, de kan få

"Danskerne vil have de store tv-pakker. Det er - bortset fra hos Boxer - det almindeligste valg hos tv-udbyderne”, siger informationschef Johs Johansen, BFE til BFE's nyhedsbrev DIGImail ifølge Pol.dk.

Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt seerne er glade for deres udbud eller ej.  Man kan sagtens have valgt en stor pakke, og alligevel være utilfreds med indholdet, påpeger BFE informationschefen til MediaWatch.

Ni procent af husstandene oplyser, at de har skiftet tv-udbyder i løbet af året, men cirka 10 procent af alle landets husstande flytter hvert år. En flytning kan meget vel være den væsentligste årsag til at folk skifter tv-udbyder,  vurderer Johs Johansen.

Undersøgelsen viser, at hos kabel-tv-kæmpen YouSee, der klart er landets største tv-udbyder med 1,2 mio. husstande, har 61 procent valgt Fuldpakken og 18 procent Mellempakken.

Boxer-kunder tager mindre pakke

BFE’s undersøgelse harmonerer med YouSees egen opfattelse af kundernes interesse.  I dag er der ca. 50.000, der abonnerer på YouSees tilbud 'Ekstrakanaler', der kræver anskaffelse af en boks med kort.

“Vores forsigtige gæt er, at det tal vil blive fordoblet i løbet af et par år, men vi forventer altså ikke, at tallet eksploderer. Man skal huske på, at valgfri kanaler pr. definition er krypterede og derfor kræver kort og ofte også boks til hvert eneste tv-apparat. ”Uden boks og kort” er stadig en kæmpe fordel ved pakkerne,” siger vicedirektør Ulf Lund.

Den markante undtagelse er kunderne hos Boxer TV, der siden lancering i 2009 er født med flere kombinationsmuligheder.  Boxer TVs pakke ‘Mini’ er valgt af 45 procent af de husstande, som er Boxer-kunder. Boxer Mini har kun ni kanaler og er antenne-tv-selskabets næstmindste.

Mønsteret er anderledes blandt dem, der ser tv via internettet, viser BFE-undersøgelsen. Hos TDC er det 48 pct. der har valgt HomeTrio og 42 pct. HomeTrio Basic. Hos ‘andre udbydere af bredbånd’ har 38 pct. den store pakke og 26 pct. grundpakken.

Brancheforeningens (BFE's) årlige forbrugerundersøgelse er udført i januar af TNS Gallup blandt 2.116 repræsentativt udvalgte danskere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også