DR vil overveje om opgørelse for kønsbalance for artister skal ændres

Kulturminister mener, at DR må have interesse i at fremlægge tal for kønsbalance blandt musikartister for de enkelte radiokanaler. Opfordring fra branchen gør indtryk, siger DR-redaktionschef.
DR-serien "Sexisme i musikbranchen" er produceret af Impact TV. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
DR-serien "Sexisme i musikbranchen" er produceret af Impact TV. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Med dokumentarserien ”Sexisme i musikbranchen” har DR været med til at sætte fokus på problemer i musikbranchen.

Men en række musikere mener ikke, at DR selv gør nok, for at der bliver skabt kønsbalance i den musik, der bliver spillet hos public service-mediehusets radiokanaler, fortæller de til Politiken.

Det bliver dog afvist af ledende redaktionschef i DR Kultur, Debat & Musik, Gustav Lützhøft, som til Politiken siger, at DR gør alt i sin magt for at løse problemet ”på en måde, som ikke bare bliver sådan noget signalpolitik, men hvor vi får skabt de strukturelle forandringer, der skal til i branchen.”

Ifølge Politiken har DR hidtil oplyst, hvor mange kvinder der bliver spillet samlet set på tværs af DR’s platforme, og DR oplyser i dokumentarserien, at kvinder står for 29 pct. af den spillede musik, 54 pct. spilles af mandlige artister, og orkestre og bands med blandede køn udgør de sidste 17 pct. 

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt mener, at DR må have interesse i at fremlægge tallene for de enkelte radiokanaler, da de bliver efterspurgt af branchen, så der kan blive skabt et fælles grundlag at tage drøftelsen om, og den opfordring glæder Lasse Matthiessen, forperson for Autor, der er den største forening for komponister, sangskriver, tekstforfattere og producere.

Hertil lyder det fra Gustav Lützhøft, at DR hidtil har opgivet et samlet tal på tværs af platforme, fordi DR ikke mener, at debatten skal handle om genrer eller kanaler, man han siger, at det gør indtryk, at musikbranchen efterlyser specifikke tal for hver kanal, og DR vil overveje, om man skal ændre opgørelsen fremadrettet.

Første afsnit af ”Sexisme i musikbranchen” har høstet over 1,2 mio. seere. Serien er produceret af Impact TV.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også