Investorer flokkes om Viaplay - tjekkisk koncern har købt stor aktiepost

Med det tjekkiske konglomerat PPF Group er der nu tre selskaber med medieaktiviteter, der har købt op i Viaplay Groups hårdtramte aktier. Samlet sidder de på næsten 30 pct. af selskabet.
Kriseramte Viaplay Group er mulig opkøbskandidat for flere interesserede købere. | Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Kriseramte Viaplay Group er mulig opkøbskandidat for flere interesserede købere. | Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Med en markedsværdi, som på blot to år er barberet ned med mere end 90 pct., er Viaplay Groups aktiekurs blevet så lav, at det får flere potentielle købere til at flokkes om selskabet.

På mindre end to måneder er næsten 30 pct. af Viaplay Group nu kommet i hænderne på rene medieselskaber eller selskaber med store interesser i medier og telekommunikation.

Det følger, efter Viaplay Groups adm. direktør, Jørgen Madsen Lindemann, i forbindelse med aflæggelsen af Viaplay Groups halvårsregnskab også signalerede, at et salg af Viaplay kunne komme på tale, når mulighederne for en restrukturering af Viaplay skulle vurderes.

I juli blev det annonceret, at franske Canal+ var ny storaktionær i Viaplay Group efter at have købt en aktiepost på 12 pct. i den svenske mediekoncern. I går meddelte den norske mediekoncern Schibsted, at den har 10,1 pct. af aktiekapitalen i Viaplay Group.

Derudover har også det tjekkiske konglomerat PPF Group, der blandt andet har aktiviteter inden for tv og digitale medier på seks central- og østeuropæiske markeder, meldt sin interesse med et køb på 6,3 pct. af aktiekapitalen. Investeringen er sket gennem det cypriotiske PPF Cyprus Management Limited. Det bekræfter selskabet over for MediaWatch.

”Jeg kan bekræfte, at PPF Cyprus Management Limited, der er indehaver af vores investering i Viaplay, er en del af PPF Group,” skriver Leoš Rousek, der er chef for PPF Groups kommunikation, i en mail.

PPF ønsker ikke at uddybe baggrunden for eller formålet bag selskabets Viaplay-investering. Koncernen lægger sig dermed på linje med de to øvrige nytilkomne storaktionærer, der har holdt oplysninger om deres intentioner med opkøbet tæt til kroppen. 

Mens Canal+ og PPF Group er tavse, har Schibsteds koncernchef, Kristin Skogen Lund, til det norske medie Kampanje dog udtalt, at man er en ”finansielt fokuseret aktionær”, der kan ”understøtte værdiskabelse i selskabet”.

”Påfaldende”

Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, hæfter sig ved den store koncentration af aktier på kort tid på få aktører. Han kalder det ”påfaldende”, at der nu er koncentreret næsten 30 pct. af aktiekapitalen på tre hænder i lyset af den historik om selskabets økonomiske krise, der har været, og som har medført voldsomme fald i selskabets aktiekurs. 

De meget lave kursniveauer kan have medvirket til at lokke køberne til at investere. Torsdag havde aktien en åbningskurs på 43 svenske kr. Til sammenligning lå den på omkring 244 svenske kr. for et år siden.

”Enten er det, fordi de faktisk tror på, at det er en god finansiel investering, eller også er det et ønske om at komme tættere på denne proces, så hvis nogle af Viaplays aktiviteter skulle komme til salg, vil de som minimum gerne ringes op. For det vil være meget, meget mærkeligt, hvis ikke de tre store investorer kontaktes før store beslutninger som kapitaludvidelse, frasalg af aktiviteter eller andet,” siger Per Hansen.

Det er ikke alle, som deler Schibsted-ledelsens positive forventninger til investeringen i Viaplay Group. Aktiemarkedet kvitterede øjeblikkeligt på offentliggørelsen onsdag eftermiddag med at sende Schibsteds aktiekurs ned fra cirka 219 norske kr. til 203 svarende til et fald på mere end syv pct.

Per Hansen noterer også, at de næsten 30 pct. aktier, som de tre nye aktionærer til sammen har købt, må være sket med udgangspunkt i en tro på, at Viaplay overlever restruktureringen. Men ligesom der har været købere til Viaplays aktier på det kursniveau, som selskabet har befundet sig i hen over sommeren, hæfter han sig også ved, at der omvendt også har været tilsvarende sælgere.

”Presset for at komme ud af aktien på de her ekstremt lave niveauer har jo været enormt. Så det er et udtryk for, at der er nogle af dem, der historisk har været investorer, som er blevet rigtig, rigtig trætte af, at de har tabt rigtig mange penge.,” siger Per Hansen.

Om nogle af de tre nye storaktionærer har planer om yderligere at øge deres aktieposter vides ikke. Jann-Boje Meinicke, chef for investor relations hos Schibsted, fortalte torsdag til MediaWatch, at man ikke ”for nuværende” har planer om at udvide sin ejerandel i Viaplay Group.

Udøve indflydelse

Aktieanalytiker Giles Thorne fra finanshuset Jeffries har tidligere spået, at Viaplay Group med Jørgen Madsen Lindemann i spidsen vil genoplive ambitionerne om at sælge selskabet til en telekommunikationsvirksomhed, og én af de nye storindkøbere af Viaplay-aktier - det tjekkiske konglomerat PPF Group - er aktive i en række sektorer, herunder både medier og telekommuniktation foruden også e-commerce og finansielle ydelser.

I et interview fra juni fortalte adm. direktør, Jiří Šmejc, at PPF Groups investeringer i børsnoterede selskaber har strategisk karakter og ikke blot er tænkt som investeringer til porteføljen. Hensigten er at øve stor indflydelse.

”Det betyder ikke nødvendigvis, at vi vil have kontrollen, men vi vil gerne have en position, hvor vi er en aktør, der sidder med ved bordet. Ved at have vores folk siddende i styringsorganer kan vi bedre navigere og beslutte, om vi ønsker at øge vores ejerandel,” sagde Jiří Šmejc.

Og i forhold til medieinvesteringer specifikt i tv udtrykte PPF Groups adm. direktør, at der er flere interessante muligheder.

”Vi tror på tv-branchen helt generelt. Folk siger, at lineært tv er på tilbagegang. Vi siger, ja, det er sandsynligvis på vej ud, men det vil helt sikkert ikke ske så hurtigt, som alle andre tror.”

Købstilbud

Nordnets investeringsøkonom, Per Hansen, vurderer, at Viaplay-føljetonen har tre mulige udfaldsrum: 

”Den ene er, at Viaplay meddeler som en del af den samlede restruktureringsplan, at man udsteder et vist antal aktier for at få mere kapital for at komme fri af de forudsætninger for den bankgæld, som bankerne har stillet dem,” siger Per Hansen.

At bankernes velvilje er central for Viaplay understreges af, at koncernen ifølge svenske Dagens Media skal betale 38 mia. svenske kroner i sportsrettigheder over de næste tre år. Til sammenligning omsatte selskabet sidste år for 15,6 mia. svenske kroner og har en aktuel markedsværdi på omkring 3,5 mia. svenske kroner.

Et andet udfaldsrum er, at Viaplay Group af egen drift kommer helskindet igennem restruktureringen uden at skulle gennemføre en kapitaludvidelse.

Den tredje mulighed er et egentligt købstilbud, eksempelvis fra én af de tre nye industrielle aktionærer, vurderer han.

Og selvom aktiekursen er lav, og aktionærerne har tabt mange penge - især dem, der købte aktier, da kursen toppede for to år siden i 500 svenske kroner - vil det ikke være urealistisk at kunne komme igennem med et købstilbud på fx kurs 75.

”Et købstilbud på fx 75 svenske kroner tror jeg vil have en reel god mulighed for at blive accepteret, og det lyder måske mærkeligt. Men det er, fordi investorerne netop har siddet og kigget ind i en kurs 35 og frygtet for, at den faldt til kurs 20, og så tænker man, at 75 jo er mere end det dobbelte af kurs 35.”

”Så hvis en virksomhed går fra 500 ned i 35, så har folk så ufatteligt ondt i maven, at hvis der er en, der byder 75, så er det nogen, der tænker, at det var godt nok dejligt. Det er en psykologisk ting. Det er bare sådan, det foregår,” siger investeringsøkonomen.

Per Hansen vurderer, at der vil være en afklaring i løbet af de næste tre måneder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også