Medie: Turistforening købte sig til omtale på TV 2

I 2020 købte turistforeningen på Læsø en kampagne på TV 2 for at promovere Læsø som solskinsø, bl.a. ved at være programsponsor på TV 2 Vejret samt få bragt sponsoreret indhold på tv2.dk, men derudover fik Læsø også en række tv-indslag, til trods for TV 2 har afvist, det er muligt at købe sig til redaktionel omtale. Det skriver Jyllands-Posten.
Avisen har genskabt en artikel i Læsø Posten fra maj 2020, hvor aftalen mellem TV 2 og Læsø Turist- og Erhvervsforening skulle være beskrevet, ligesom flere skriftlige og mundtlige kilder understøtter, at den redaktionelle side af TV 2 Vejrets besøg på Læsø blev betalt og planlagt i samarbejde med Visit Læsø.
Charlotte Brunskov, der er partner i Hilmar & Høgsberg, som på vegne af øen foretog aftalebookingen med TV 2 Vejret, bekræfter i dag, at Læsø betalte for et sponsorat og nogle indslag på TV 2, men afviser at have haft indflydelse på de redaktionelle indslag. To professorer, heriblandt Sten Schaumburg-Müller, mediejurist ved Syddansk Universitet, vurderer, at der er tale om, at Læsø har købt sig til redaktionel omtale.
TV 2’s indholdsredaktør, Lotte Lindegaard, afviser i en skriftlig kommentar til Jyllands-Posten, at Læsø har kunnet købe sig til redaktionelle omtale.
”Vi arbejder med sponsoreret indhold som andre kommercielle mediehuse. Det gør vi også i Dit Vejr inden for rammerne af den restriktive danske sponsorlovgivning, og TV 2 har altid den fulde redaktionelle frihed,” skriver Lotte Lindegaard til avisen.
TV 2 erkender fejl og dropper betalte samarbejder i programmer