MediaWatch

Netflix er fortsat den mest brugte tjeneste i Norden

Omkring halvdelen af danskerne har set indhold på Netflix inden for den seneste måned, viser en ny undersøgelse fra Yougov.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Netflix havde en hård dag på børsen onsdag, hvor streamingtjenesten tabte over 300 mia. kr. i markedsværdi som konsekvens af at have mistet abonnenter for første gang siden 2011.

Men den store streamer har ifølge en ny undersøgelse fra analyseselskabet Yougov stadig den blandt de store internationale streamingtjenester, der har bedst fat i de nordiske brugere. Det fremgår af en pressemeddelelse.

I en rundspørge i Danmark, Sverige, Norge og Finland har Yougov fundet frem til, at 43 pct. af landenes forbrugere har set indhold på Netflix inden for de sidste 30 dage. Dermed er det et stykke ned til nummer to på Yougovs liste, HBO Max, som 21 pct. angiver at have set inden for den sidste måned. Viaplay følger skarpt efter med 20 pct. Sidst blandt de internationale spillere ligger Disney+ med 16 pct.

Undersøgelsen omfatter kun de fire internationale tjenester, og altså ikke lokale spillere som TV 2 Play.

Danskere foretrækker særligt Netflix

Blandt danske forbrugere er Netflix-sening mere udbredt, da 50 pct. her har set indhold på tjenesten inden for den sidste måned. Norge og Sverige ligger også over gennemsnittet for det samlede Norden, da det her gælder 45 pct.

Finland trækker snittet ned, da kun 32 pct. af landets forbrugere har tunet ind på Netflix.

Det er væsentligt, at der er blevet spurgt ind til, hvorvidt en forbruger har set indhold på en platform og ikke, om vedkommende abonnerer på den. Netflix har en større udfordring med deling af abonnementer mellem flere personer og tester i øjeblikket en abonnementsmodel, hvor man kan tilkøbe adgang til flere brugere for at indfange nogle af gratisterne.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs