Viafree-erstatning rammer dansk grund til maj
![Foto: PR/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13833592.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7k5ddekfpb45096bcp2.jpg)
Danske mediebrugere får fra 18. maj adgang til Pluto TV, der er ejet af den amerikanske mediekoncern Viacom CBS. Streamingtjenesten er 100 pct. reklamefinansieret, og brugerne behøver ikke at registrere sig. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Pluto TV vil give danske brugere adgang til over 70 kanaler med udenlandsk indhold - primært amerikansk og britisk fiktions- og reality. Som noget særligt i de nordiske lande vil tjenesten inkludere indhold fra Nents portefølje, som hidtil har ligget under den annoncefinansierede Viafree-tjeneste.
Nent vil samtidig stå for annoncesalget til Pluto TV i Norden. På kanalerne vises bl.a. film, tv-serier, reality, nyheder og sport fra amerikanske Paramounts, som ejer Pluto TV, samt tredjepartsindhold.
Pluto TV lanceres også i Sverige og Norge 18. maj.
Ifølge pressemeddelelsen har Pluto TV i dag over 64 mio. globale månedlige, aktive brugere fordelt på 26 lande over tre kontinenter.
Medieanalytiker fra Copenhagen Future Tv Claus Bülow Christensen har tidligere sagt til Flatpanels, at han er i tvivl om, hvorvidt et nordisk publikum vil bruge særlig meget tid på en reklamespækket, gratis streamingtjeneste.
"Vores udbud i forvejen stort, og vi har købekraft til to-tre abonnementsbaserede streamingtjenester uden reklamer," sagde Claus Bülow Christensen til Flatpanels, da Pluto TV's entre på det danske marked første gang blev nævnt i december sidste år.
Ifølge Nent selv har Viafree, der blev lanceret i 2016, 400.000 månedlige brugere.