MediaWatch

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Foto: Tali Arbel/AP/Ritzau Scanpix

I løbet af 2022 bliver den annoncefinansierede streamingplatform Pluto TV tilgængelig i Danmark, Sverige og Norge som følge af et nyt partnerskab mellem Viaplay-ejeren Nordic Entertainment Group (Nent) og den amerikanske underholdningskæmpe ViacomCBS. Til gengæld forsvinder Viafree fra markedet efter fem år.

Det skriver Nent i en pressemeddelelse.

Aftalens hovedpunkter er, at Nents indhold fra koncernens gratis on demand-platform, Viafree - fx sæsoner af "Familien fra Bryggen" og "Paradise Hotel" bliver hældt i det bugnende udvalg hos Pluto TV, som dermed har lokalt indhold i porteføljen fra første færd i de nordiske markeder. Samtidig får Nent sit indhold på en gratis tv-streamingplatform med 54 mio. månedlige brugere på tværs af 26 markeder - bl.a. USA, hvor den nordiske koncern planlægger et indtog med betalingstjenesten Viaplay i december.

Reklamesalg bliver hos Nent

Nent kommer til at stå for annoncesalget i de tre nordiske lande som en del af aftalen.

"Vi er glade for at have fundet en ny og stærkere vej fremad for Viafree gennem det her innovative partnerskab, som skaber væsentlig værdi for alle parter. Seerne kan nyde de mest elskede Viafree-programmer som del af Pluto TV's brede, gratis palette af indhold og live-sending, mens vi kan stille annoncører mere attrative tilbud i sigte. Det er et vigtigt skridt mod vores ambition om et hurtigt voksende Viaplay-tjeneste, som vi regner med vil nå 12 mio. abonnenter i 2025," siger Nents adm. direktør Anders Jensen i meddelelsen.

Pluto TV giver adgang til både live-streaming af lineære kanaler og visning af programmer on demand. Mens Viafree primært har været hjem for en række af Nents popuære realityformater har Pluto TV indhold fra flere genrer - herunder fiktion. Indholdet er tilgængeligt gennem partnerskabsaftaler med en stribe amerikanske og internationale tv-udbydere.

ViacomCBS råder over flere amerikanske tv-kanaler bl.a. MTV, Comedy Central og Nickelodeon og ejer streamingplatformen Paramount+, som TV 2 har en særaftale med på Play. Selskabet blev stiftet i 2019, da Viacom og CBS genfusionerede, efter at Viacom udskilte CBS i 2006. Det skete bl.a. som følge af den voksende konkurrence fra kæmpeselskaberne, der kom ud af telekom-giganten AT&T's overtagelse af Time Warner og Disneys køb af film- og tv-studiet 21st Century Fox.

I 2020 havde ViacomCBS en samlet omsætning på 25,29 mia. dollar - omkring 166,5 mia. kr.

Viafree blev lanceret i 2016 som en erstatning for det tidligere TV3 Play. Ifølge Viafrees egne tal har platformen 400.000 månedlige brugere i Danmark. Strategisk har Nent dog haft hovedfokus på den abonnementsbaserede streamingtjeneste Viaplay de senere år. Alle fremtids - og udvidelsesplaner centrerer om tjenesten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs