MediaWatch

Medieanalytiker tvivler på succes for Viafree-erstatning

Der er ikke samme grobund for reklamefinansierede tv-tjenester i Danmark som i USA, og derfor er analytiker Claus Bülow Christensen usikker på om den gratis tjeneste Pluto TV kan få fodfæste i Danmark, hvor den "afløser" Viafree for Nent.

Pluto TV går i luften i Danmark, Norge og Sverige i løbet af 2022. | Foto: Tali Arbel/AP/Ritzau Scanpix

Pluto TV, der bliver tilgængelig for brugere i de nordiske lande i 2022 som følge af en aftale med Nent, har ikke optimale vilkår for gennemslagskraft i regionen, mener medieanalytiker fra Copenhagen Future Tv Claus Bülow Christensen, skriver Flatpanels.

Den amerikanske tjeneste, der ud over eget indhold opsluger Nents annoncefinansierede platform, Viafree, i Danmark, Norge og Sverige, tilbyder gratis indhold i både tv-kanalformat med livesending af bl.a. reality såvel som on demand. Begge dele vil blive afbrudt af reklamer.

"Jeg er i tvivl om et nordisk publikum vil bruge særlig meget tid på en reklamespækket, gratis streamingtjeneste, når vores udbud i forvejen er så stort som det er, og vi har købekraft til to-tre abonnementsbaserede streamingtjenester uden reklamer," siger Claus Bülow Christensen til Flatpanels.

Han peger på, at det naturligt vil kræve et tillokkende indholdsudbud på platformen, hvis Pluto TV skal få bred appel i markedet, og at adgang til fx Viaplays egenproduktioner kan øge tiltrækningskraften.

AVOD (advertising-based video on demand) og FAST (free ad-supported tv) er imidlertid ikke komplet nye koncepter i hverken dansk eller nordisk kontekst. Nent har siden 2016 som sagt drevet Viafree, som dog kun har on demand-indhold på plakaten. Ifølge Nent har Viafree omkring 400.000 månedlige brugere, der gør brug af muligheden for at se bl.a. "Paradise Hotel" og "Familien fra Bryggen" uden at skulle betale hverken tv- eller streamingabonnement.

TV 2 udbyder versioner af abonnementspakkerne til Play-platformen, hvor brugerne får slået 30 kr. af den månedlige pris mod at se reklamer. Ser man live-tv via TV 2 Play vil man også se med på de reklameblokke, der bliver sendt på flow-tv.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs