Discovery kritiserer ny polsk medielov: "Et angreb på frie medier"

En ny polsk lov, der begrænser udenlandske ejerskaber af polske medier, møder hård kritik fra Discovery, der driver tv-kanalen TVN24 i landet.Koncernen mener, loven er et angreb på frie medier og håber på veto mod loven fra præsident.
Kasia Kieli, der er chef for Discovery Networks i Europa, Mellemøsten og Afrika | Foto: PR/Discovery
Kasia Kieli, der er chef for Discovery Networks i Europa, Mellemøsten og Afrika | Foto: PR/Discovery

Det polske parlament vedtog fredag en omdiskuteret lov, der begrænser udenlandske ejerskaber af polske medier. Det møder hård kritik fra Discovery, der driver tv-kanalen TVN24 i landet, og som loven er blevet kritiseret for at være rettet mod.

Ifølge en pressemeddelelse slår vedtagelsen dybe revner i pressefriheden i landet og "grundlaget for det polsk-amerikanske forhold", og Discovery appellerer nu til Polens præsident, Andrzej Duda, om at nedlægge veto mod lovgivningen.

"Denne uges afstemning i det polske parlament er et hidtil uset angreb på de frie medier og særligt mod TVN Discovery, der er en af de største amerikanske investeringer i Polen," udtaler Kasia Kieli, der er direktør for Discovery i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

"Vi vil kæmpe indædt for vores virksomhed og for den polske befolknings ret til et frit og pluralistisk medieudbud. Da sidstnævnte ikke kun er af stor betydning for os, men enhver der er dedikeret til at opretholde demokratiske værdier, oplever vi massiv støtte både i Polen og internationalt. Det er vi meget taknemmelig for, og vi tror oprigtigt på, at vi sammen kan sikre, at vores mission kan fortsætte. Vi håber, at Polens præsident Andrzej Duda nedlægger veto mod lovgivningen," siger Kasia Kieli.

Discovery har haft majoritetsejerskabet af TVN24 siden 2015, men kanalens sendetilladelse står over for fornyelse.

Den nye lov er tidligere blevet godkendt af et flertal i Polens underhus, men har også vakt voldsomme protester nationalt.

Et lignende lovtiltag fik i 2015 flere internationale mediekoncerner som Egmont og Nent, der den gang hed MTG, til at trække sig fra det russiske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også