MediaWatch

Spørgeundersøgelse: Over halvdelen af danske husstande betaler for at se sport

Langt over en mio. danske husstande kaster penge efter få sport på skærmen, og de bruger væsentligt flere penge på tv- og streamingtjenester end andre forbrugere.

Flere tusinde danskere betaler dyrt for at følge med i store europæiske klubturneringer som den engelske Premiere League. | Foto: Darren Staples/AP/Ritzau Scanpix

Det er ikke overraskende, at fodbold er en særdeles populær sportsgrene blandt danskerne. Men en ny spørgeundersøgelse af de nordiske markeder fra analyseselskabet Mediavision viser, at 1,3 mio. husstande i Danmark hiver pungen op af lommen for at få adgang til sport via tv- eller streamingabonnementer - og at størstedelen gør det for at se fodbold.

Det skriver Mediavision i en pressemeddelelse.

Tallet svarer til 56 pct. af de danske husstande, hvilket er et pænt stykke over Norge, hvor 34 pct. af husstandene ifølge undersøgelsen betaler for sport.

Forbrugerne med sportslige tilbøjeligheder er interessante på grund af deres høje grad af loyalitet til specifikke turneringer og betalingsvillighed. Mediavision beskriver, at i husstande hvor der abonneres på en streamingtjeneste med en sportspakke bruger man i gennemsnit dobbelt så meget på streamingabonnementer end i husstande uden sportspakker. Både TV 2, Discovery og Nent har sportspakker på menuen dels i deres streamingtilbud, dels i den traditionelle distribution via tv-pakker.

Det er særligt de internationale og udenlandske fodboldligaer som Champions League, Premier League og La Liga, der har dybe rødder blandt danske forbrugere, fremgår det. De specifikke turneringer er så vigtige, at knap halvdelen af de adspurgte med sportspakker svarer, at de vil skifte tjeneste, hvis rettighederne til deres favoritliga skifter hænder.

Rundspørgen er en del af Mediavisions årlige undersøgelse af sportsmediemarkedet i Norden, hvor i alt er 6700 personer mellem 15 og 74 år blevet adspurgt.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs