MediaWatch

Sofie Linde får pris for at sætte fokus på sexisme og ulighed

Tv-værten Sofie Linde er blandt modtagerne af årets Womenomics Awards. Hun får prisen for at have sparket #metoo-debatten bredt i gang.

Foto: Philip Davali, Ekstra Bladet

Da tv-værten Sofie Linde ved sidste års Zulu Comedy Awards fortalte om sine oplevelser med sexisme, satte det en flodbølge af #metoo-debatter og -undersøgelser i gang i mediebranchen og i samfundet generelt.

Det skridt er hun nu blevet hædret for med en af priserne ved The Womenomics Awards, skriver Finans.

Sofie Linde modtager prisen Impact Award for - med stor gennemslagskraft - at have sat fokus på sexisme og ulighed mellem kønnene i mediebranchen.

"Det glæder mig virkelig, at også erhvervslivet har lyttet til trommeslagene og har set indad. For det er jo netop arbejdsgiverne, der skal sørge for ligeløn og respekt på tværs af kønnene på arbejdspladserne, så ligestilling i fremtiden er noget, vi har, og ikke noget, vi kæmper for," udtaler Sofie Linde i en meddelelse.

Womenomics-priserne gives til kvindelige rollemodeller i erhvervslivet og uddeles i forbindelse med den årlige konference, Womenomics Nordic Business Conference, der i år afholdes for syvende gang.

Udover Sofie Linde blev der giver priser til bl.a. polarforsker og forfatter Felicity Aston samt til grundlæggerne af Female Invest, Emma Due Bitz, Anna-Sophie Hartvigsen og Camilla Falkenberg.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs