Disney+ fortsætter væksten – overrasker med overskud

Abonnementsskaren hos Disney+ nærmer sig 100 mio., viser regnskab fra Disney. Samlet set var omsætningen i bakgear.
Foto: Martin Bureau/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Bureau/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/FINANS

Walt Disney Company stiger i torsdagens eftermarked med 2,6 pct., efter at koncernen har lagt et bedre end ventet regnskab for koncernens første kvartal frem. Det indeholdt et overraskende overskud og igen en imponerende vækst til streamingflagskibet Disney+.

Underholdningskoncernen oplevede i perioden ganske vist et fald i omsætningen på 22 pct. til 16,25 mia. dollar, men det var mod ventede 15,91 mia. dollar, mens det justerede overskud per aktie blev på 32 cent, sammenlignet med 1,46 dollar et år tidligere, og mod et konsensusestimat på minus 38 cent, ifølge Bloomberg News. Resultatet svarer til et justeret nettooverskud på 29 mio. dollar, der dog skal sammenlignes med et plus på 2,13 mia. dollar et år før.

Investorerne bider formentlig mest mærke i, at streamingtjenesten Disney+, som blev lanceret i november 2019, nu har nået 94,9 mio. betalende kunder mod ventede 90,7 mio. abonnementer.

Det var en vækst på mere end 25 mio. kunder på et år, mens der i løbet af kvartalet blev lagt omkring 8 mio. kunder til fra 86,8 mio. abonnementer ved udgangen af fjerde kvartal. Dermed faldt væksten imidlertid også, da den var på 13 mio. nye Disney+ kunder i fjerde kvartal.

Forlystelsesparker hårdt ramt

Der var også flere kunder til ESPN+ end ventet med samlet 12,1 mio. abonnementer mod et bud på 11,5 mio. kunder, mens Hulu sluttede kvartalet med 39,4 mio. betalende kunder mod spåede 11,5 mio. kunder.

Derfor voksede omsætningen i direct-to-consumer divisionen med 73 pct. til 3,50 mia. dollar, mens driftsunderskuddet blev mere end halveret til 466 mio. dollar mod et minus på 1,10 mia. dollar i første kvartal af forrige regnskabsår.

"Vi mener, at de strategiske tiltag, vi gør for at transformere selskabet, vil øge vores vækst og værdierne for aktionærerne, hvilket de utrolige skridt i vores direct-to-consumer-forretning demonstrerer ved samlet at nå mere end 146 mio. betalende abonnementer på tværs af streamingtjenesterne ved udgangen af kvartalet," udtaler Bob Chapek, topchef i Disney, i regnskabet.

I forretningen for forlystelsesparkerne faldt omsætningen 53 pct. til 3,59 mia. dollar, og driftsunderskuddet blev på 119 mio. dollar - langt under overskuddet et år før i 2,52 mia. dollar.

Medie- og distributionsforretningen så sine indtægter bakke med 5 pct. til 12,66 mia. dollar, og det betød et mindre fald i overskuddet på driften på knap 2 pct. til 1,45 mia. dollar.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også