MediaWatch

Discovery sælger tv-rettigheder til OL til DR og TV 2

DR og TV 2 bliver flow-tv-hjemsted for OL i Beijing i 2022 og Paris i 2024 efter at have indgået aftale med Discovery Networks om rettighederne til både flow-tv og digitalt. Discovery vil koncentrere dækning på streamingtjenesten Dplay.

Der bliver mulighed for at se mere curling på DR og TV 2 - her et det det danske landshold i kamp mod Storbirtannien under OL i 2018. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix

Discovery Networks har indgået partnerskab med DR og TV 2 om dækningen af de Olympiske Lege i Beijing 2022 og Paris 2024. Det skriver Discovery, der har de europæiske OL-rettigheder indtil 2028, i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder, at Discovery lægger rettighederne til at vise OL på flow-tv i hænderne på DR og TV 2, der også deler de digitale rettigheder. Discovery vil alene vise de to OL på streamingtjenesten Dplay.

Aftalen bygger på en aftale fra 2017, hvor DR sublicensierede halvdelen af tv-rettighederne til De Olympiske Vinterlege i Pyeongchang i 2018 og De Olympiske Lege i Tokyo i 2020, som på grund af coronakrisen er udskudt til 2021.

Aftalen sikrer samtidig en bred distribution af OL, efter Discovery har mistet halvdelen af rækkevidden ud til de danske seere på grund af bruddet med Yousee fra 2020.

"Vores OL-partnerskab med DR og TV 2 er en stor gevinst for danskerne, fordi vi sikrer bred adgang til dækningen af De Olympiske Lege og bibeholder vores Eurosport-dækning, der forkæler fans med hvert et minut af legene og enestående sportsekspertise på tværs af digitale vinduer på Dplay," udtaler Nicklas Norrby, der er adm. direktør for Discovery i Norden og pointerer, at sport stadig er en central del af Discoverys dna, selvom stationen giver afkald på at vise OL på flow-kanalerne.

OL retur til TV 2 efter seks års fravær

Hos TV 2 og DR ser adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen og mediedirektør Henriette Marienlund aftalen som en appelsin i public service-turbanen.

"Vi ved, at sport er noget af det, der er allerbedst til at binde os sammen som nation. Derfor er det en vigtig public service-opgave for DR at sikre adgang for hele befolkningen, så vi sammen kan følge de danske medaljehåb og andre højdepunkter," siger Henriette Marienlund, mediedirektør hos DR.

For TV 2 betyder aftalen, at OL i 2022 vender retur til tv-stationen for første gang siden OL i 2016.

"OL er et væld af sportsgrene, og vi er superglade for, at vi sammen med DR kan præsentere De Olympiske Lege for danskerne i 2022 og 2024. Særligt høje er vores forventninger til OL i Paris, som ligger så tæt på – og uden tidsforskel til – Danmark," siger TV 2's adm. direktør, siger Anne Engdal Stig Christensen, i en meddelelse.

Mere fra MediaWatch

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs