MediaWatch

DR sætter fokus på nyheder, børnefamilier og kultur i coronaindsats

Tre områder bliver indholdsmæssigt omdrejningspunkt hos DR under coronakrisen for at imødekomme forskellige behov i befolkningen, siger generaldirektør, som samtidig giver besked til leverandører om DR's betaling af regninger.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det største fokus for DR vil fortsat være nyheder og folkeoplysning – men også tilbud til børnefamilier og kulturunderstøttelse vil fylde mere på indholdssiden i den kommende tid. Det fremgår af en pressemeddelelse fra DR.

Meldingen kommer dagen efter, at statsminister Mette Frederiksen (S) forlængede en række af de tiltag, der skal bekæmpe spredning af coronavirus. Det gælder blandt andet lukning af skoler og butikker. Tiltagene gælder nu frem til 13. april – 14 dagen længere end den tidligere foreløbige udmelding.

"Vi vil gerne imødekomme en række forskellige behov og være klare på, hvad man kan forvente af os. Både i forhold til bemanding og muligheder arbejder vi med lav sigtbarhed. Derfor skal jeg også gøre opmærksom på, at detaljerne i dette her ganske givet vil forandre sig på samme måde som den generelle situation i Danmark," siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn i meddelelsen og understreger, at de tre overskrifter, hvor DR vil fokusere indsatsen, ligger fast:

"Vi vil hele tiden i denne krise prioritere vores nyheder og oplysning meget, meget højt. Dernæst vil vi gøre vores bedste for at hjælpe familierne derhjemme med at få dagene til at glide bedre med kvalitetstilbud fra os. Og endelig er vi klar til at understøtte dansk kultur, der er markant forandret som følge af krisen."

Særlige børnetilbud og mere kultur

Som en del af fokusområdet om at understøtte dansk kultur vil der på DR2 og DRTV blive sendt en række film, koncerter og kulturprogrammer, ligesom der vil være anbefalinger af kulturtilbud, man kan opleve hjemme fra privaten. DR har desuden valgt at skrue op for mængden af dansk musik i radioen, som på P3 og P4 skal ramme 80 pct., og sender morgensang på DR1 og P2 hver morgen.

Blandt de nye tilbud til børnefamilier er børnefilm hver morgen på børnekanalen Ramasjang, en opdatering af Ramasjang-appen med nyt udtryk og indhold og en ugentlig konkurrence for børn på DRTV. Derudover er nyhedsudsendelsen rettet mod børn, Ultra Nyt, flyttet ind på DR1, og nyt undervisningsmateriale for DR Skole er blevet produceret.

Ifølge DR bliver der i øjeblikket vist seks gange så mange minutters live-nyheder dagligt på DR1 som normalt som en del af det tredje fokusområde – nyheder og folkeoplysning.

Forsøger at betale leverandører

Generaldirektør Maria Rørbye Rønn sender samtidig en besked til producenter, der leverer indhold til DR. Selvom DR er ramt på indtægtssiden på grund af et lukket koncerthus og udskudte og aflyste tv-produktioner som det europæiske melodigrandprix og EM i fodbold, er DR indstillet på at finde løsninger, der hjælper samarbejdspartnere, som også er pressede som følge af coronasituationen, lyder det.

"Ligesom krisen rammer os selv, rammer den naturligvis også vores samarbejdspartnere og leverandører. Selvom de i et vist omfang vil være omfattet af hjælpepakker, ønsker vi at hjælpe leverandører, som er presset på likviditeten ved at betale alle regninger så hurtigt, vi overhovedet kan – uanset forfaldsdato," siger hun.

Hun pointerer, at DR som offentlig virksomhed er underlagt en række krav til god økonomisk forvaltning og en public service-forpligtelse. Derfor vil DR i nogle tilfælde stoppe betalingen til leverandører, som ikke kan levere det aftalte indhold.

"Men selv i de tilfælde kan jeg love, at vi vil gøre vores bedste, være fair og forsøge at finde løsninger, så der igen kan produceres nyt indhold, afvikles koncerter mv. for fuld kraft, når vi på et tidspunkt er på den anden side af den aktuelle krise," siger Maria Rørbye Rønn.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs