Viaplay-ejer går efter mindst 20 egenproduktioner om året
![Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11849495.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc78mkplahh691gccjjn5m.jpg)
Mens udløbsdatoen for tv nærmer sig, lægger Nordic Entertainment Group (NENT) alle kræfter ind i at styrke streamingtjenesten Viaplay med store investeringer i originalt indhold på nordiske sprog. Det siger den adm. direktør i NENT, Anders Jensen, i et interview med Berlingske.
"Ambitionen er mindst 20 produktioner om året på nordiske sprog. I år runder vi 27, næste år 35 og i 2021 40 produktioner. Nogle af dem mikses på engelsk, så vi kan eksportere dem. Netflix og HBO har tre-fire produktioner på nordiske sprog om året," siger Anders Jensen.
Ifølge direktøren har Viaplay i dag 25-30 pct. af det nordiske streamingmarked, mens Netflix sidder på omtrent 50 pct. Målsætningen er at blive en af de to dominerende streamingtjenester i Norden, og på sigt kan Viaplay vippe Netflix af sejrsskamlen, lyder det.
For knap to måneder siden sagde Anders Jensen i et interview med Børsen, at Viaplay over de næste tre til fem år skal have kapret seks millioner nye abonnenter i Norden. I november havde Viaplay en abonnementsbase på 1,4 mio. kunder i Norden. Anders Jensen siger til Berlingske, at Viaplays kundebase er vokset med 27 pct. de seneste 12 måneder.
NENT står udover Viaplay bag TV3-kanalerne samt flere produktionsselskaber og radiostationer.
Relaterede artikler
Analyse: Netflix runder 4 millioner nordiske abonnenter
For abonnenter