Viaplay-ejer går efter mindst 20 egenproduktioner om året

Viaplay skal være en af de to dominerende streamingtjenester i Norden, siger adm. direktør Anders Jensen, som satser stort på egenproduktioner for at tage kampen op med Netflix.
Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group
Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group

Mens udløbsdatoen for tv nærmer sig, lægger Nordic Entertainment Group (NENT) alle kræfter ind i at styrke streamingtjenesten Viaplay med store investeringer i originalt indhold på nordiske sprog. Det siger den adm. direktør i NENT, Anders Jensen, i et interview med Berlingske.

"Ambitionen er mindst 20 produktioner om året på nordiske sprog. I år runder vi 27, næste år 35 og i 2021 40 produktioner. Nogle af dem mikses på engelsk, så vi kan eksportere dem. Netflix og HBO har tre-fire produktioner på nordiske sprog om året," siger Anders Jensen.

Ifølge direktøren har Viaplay i dag 25-30 pct. af det nordiske streamingmarked, mens Netflix sidder på omtrent 50 pct. Målsætningen er at blive en af de to dominerende streamingtjenester i Norden, og på sigt kan Viaplay vippe Netflix af sejrsskamlen, lyder det.

For knap to måneder siden sagde Anders Jensen i et interview med Børsen, at Viaplay over de næste tre til fem år skal have kapret seks millioner nye abonnenter i Norden. I november havde Viaplay en abonnementsbase på 1,4 mio. kunder i Norden. Anders Jensen siger til Berlingske, at Viaplays kundebase er vokset med 27 pct. de seneste 12 måneder.

NENT står udover Viaplay bag TV3-kanalerne samt flere produktionsselskaber og radiostationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også