Viaplay-ejer sigter efter 6 millioner nordiske abonnenter
![Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11747534.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc77xde7me5xvu3lzu77y.jpg)
6 millioner nordiske abonnenter. Så mange kunder skal streamingtjeneste Viaplay gerne have kapret inden for de næste tre til fem år. Det fortæller Anders Jensen, topchef i mediekoncernen NENT, der ejer Viaplay samt TV3-kanalerne, til Børsen.
Det er mere end en tredobling af streamingtjenestens nuværende abonnementsbase på 1,4 mio. kunder i Norden. Derfor har NENT investeret ca. 3,5 mia. svenske kr. i selskabets teknologi, og der vil fortsat blive investeret "tungt" i udviklingen af Viaplay. Samlet har mediekoncernen 280 udviklere siddende til at forbedre Viaplay.
"Jeg ved fra min erfaring fra telebranchen, at hvis man ikke trykker på gassen i begyndelsen, så får du ikke markedsandele senere. Morgendagens markedsandele deles ud i dag. Er vi ikke "top of mind" i dag, så er vi fortabt om få år," siger Anders Jensen til Børsen.
Målet er sat på bagtæppet af, at en stigende del af tv-forbruget de seneste år er flyttet fra flow-tv til streaming – og udviklingen forventes kun at fortsætte. Derfor er det nødvendigt at investere massivt i Viaplay for at kunne flytte de frafaldte tv-seere ind på NENT's streamingplatform - frem for at de vælger de globale tjenester såsom Netflix og HBO i stedet.
Ny aftale breder Viaplay ud til Telenor-kunder efter storfusion
Relaterede artikler
NENT vil udbrede Viaplay på større tv-markeder
For abonnenter
NENT vil have mere for Viaplay – men afventer Netflix
For abonnenter