Viaplay-ejer sigter efter 6 millioner nordiske abonnenter

Mediekoncernen NENT, der bl.a. står bag TV3-kanalerne og streamingtjenesten Viaplay, sætter tal på sine ambitioner for abonnementstjenesten. Det kræver "tung investering", hvis den skal kunne konkurrere med de globale spiller, siger topchef.
Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group
Foto: Viaplay/Nordic Entertainment Group

6 millioner nordiske abonnenter. Så mange kunder skal streamingtjeneste Viaplay gerne have kapret inden for de næste tre til fem år. Det fortæller Anders Jensen, topchef i mediekoncernen NENT, der ejer Viaplay samt TV3-kanalerne, til Børsen.

Det er mere end en tredobling af streamingtjenestens nuværende abonnementsbase på 1,4 mio. kunder i Norden. Derfor har NENT investeret ca. 3,5 mia. svenske kr. i selskabets teknologi, og der vil fortsat blive investeret "tungt" i udviklingen af Viaplay. Samlet har mediekoncernen 280 udviklere siddende til at forbedre Viaplay.

"Jeg ved fra min erfaring fra telebranchen, at hvis man ikke trykker på gassen i begyndelsen, så får du ikke markedsandele senere. Morgendagens markedsandele deles ud i dag. Er vi ikke "top of mind" i dag, så er vi fortabt om få år," siger Anders Jensen til Børsen.

Målet er sat på bagtæppet af, at en stigende del af tv-forbruget de seneste år er flyttet fra flow-tv til streaming – og udviklingen forventes kun at fortsætte. Derfor er det nødvendigt at investere massivt i Viaplay for at kunne flytte de frafaldte tv-seere ind på NENT's streamingplatform - frem for at de vælger de globale tjenester såsom Netflix og HBO i stedet.

Ny aftale breder Viaplay ud til Telenor-kunder efter storfusion

NENT vil udbrede Viaplay på større tv-markeder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også