MediaWatch

TV 2 varsler højere annoncepriser i 2020

Priserne for annoncørerne vil stige hos TV 2 næste år, lød det fra salgsdirektør, da tv-selskabet mødte annoncører og bureauer onsdag. Antallet af målrettede reklamevisninger på TV 2 Play vil i 2020 runde 1 mia.

Peter Olafsson, salgsdirektør, TV 2 Reklamesalg Foto: PR/TV 2

Annoncører, der vil nå ud med deres budskaber via TV 2, skal indstille sig på, at det bliver dyrere i 2020, end det har været i år. Det fortalte Peter Olafsson, saglsdirektør hos TV 2 Reklamesalg, da TV 2 onsdag inviterede annoncører og bureauer indenfor og fortalte om de kommercielle planer for det kommende år.

"Vi kommunikerede en prisstigning i en "alt andet lige"-situation på omkring 7-8 pct. Det kan lyde af meget. Det er det måske også. Men det er fuldstændig på niveau med tidligere år," lød det fra Peter Olafsson.

Markedet for tv-reklamer har de seneste år været præget af faldende sening på flow-tv. Det har presset priserne opad. Derudover står det kommercielle tv-marked over for en række markante ændringer. Eksempelvis mister Discovery Networks' kanaler en betydelig del af deres distribution og dermed annonceplads, når kanalerne, som det ser ud lige nu, forsvinder fra Yousees udbud fra årsskiftet.

TV 2 bedyrer dog, at selskabet ikke vil forsøge at spinde guld på den samlede mængde af ændrede markedsvilkår. Peter Olafsson understregede, at TV 2 lever af langsigtede relationer til annoncører og mediebureauer.

"Det har vi bestemt ikke tænkt os at sætte over styr, fordi der muligvis på den korte bane kan ligge en lille upside," sagde han.

TV 2 havde i årets ni første måneder en reklameomsætning på 909 mio. kr. Det var 2,5 pct. mere end i samme periode sidste år.

TV 2's flow-kanaler har kurs mod at komme ud til flere husstande. Selskabets kanaler har nemlig fået bedre placeringer i Yousees pakkeunivers, og det betyder bl.a., at TV 2 Charlie bliver en del af tv-distributørens grundpakke. TV 2 Fri og TV 2 Sport flytter fra den fulde pakke til mellempakken. I alt forøges distributionen af TV 2's kanaler ifølge selskabet selv med 900.000 husstande, hvis man lægger tallene for kanalerne sammen.

Vil øge indsatsen inden for addressable tv

På den kommercielle front benyttede TV 2 også anledningen til at præsentere en ny annonceplatform, som tv-selskabet står bag sammen med JP/Politikens Hus og Berlingske Media. De tre medieselskabers udgivelser tegner sig for omkring 1 mia. sidevisninger månedligt.

Derudover knytter TV 2 store forhåbninger til addressable tv, hvor annoncører kan købe databerigede og målrettede annoncer på streamingtjenesten TV 2 Play. Tjenesten har godt 500.000 abonnenter og når ud til cirka 1 mio. mennesker. I 2020 forventer TV 2 at kunne byde på over 1 mia. målrette reklamevisninger på streamingtjenesten.

"Med én million danskere, der nu har adgang til TV 2 Play, har volumen på tjenesten nået et omfang, der er interessant, uanset om man som annoncør kombinerer traditionelt tv og addressable tv for at optimere dækning i målgruppen, eller om man bruger addressable tv som stand alone," lyder det fra Peter Olafsson.

En del af arbejdet med de målrettede annoncer laver TV 2 sammen med Microsoft. Arbejdet handler om at lære seerne bedre at kende baseret på de 150 mio. datapunkter, som kan indsamles dagligt på streamingtjenesten.

"De foreløbige resultater har været meget positive og viser en markant øget præcision i målretningen mod de enkelte medlemmer i en given husstand. Den meget præcise indsigt i vores mange brugeres reelle adfærd giver et stort løft til vores videre produktudvikling, hvor vi nu for alvor kan skrue op for lanceringen af endnu flere forskellige datadrevne produkter," lyder det fra Peter Olafsson.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere