MediaWatch

Opkøb samler store danske tv-producenter i samme koncern

Med Banijay Groups opkøb af Endemol Shine bliver de danske produktionsselskaber Nordisk Film TV, Mastiff, Pineapple Entertainment og Metronome del af samme koncern, som tegner til at blive den største producent af tv-indhold globalt.

Banijay Group står bl.a. bag fiktionsserien "Versailles", som fotoet er fra. | Foto: Banijay Group/Photo numérique

I weekenden blev der sat et foreløbigt punktum for et ca. 18 måneder langt forløb omkring salget af den internationale tv-producent og -distributør Endemol Shine, da Banijay Group annoncerede sit opkøb af selskabet.

De to hidtidige konkurrenters datterselskaber er tilstede i store dele af verden - også på dansk jord, hvor de råder over nogle af de største produktionsselskaber i landet. Banijay Group ejer Nordisk Film TV, Mastiff, Pineapple Entertainment samt Respirator, mens Endemol Shine ejer danske Metronome, som bl.a producerer formaterne "Masterchef" og "All together now".

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs