MediaWatch

Danske EU-politikere vil forbyde reklamer for kviklån og pengespil

En række danske EU-politikere, herunder Søren Gade (V) og Christen Schaldemose (S), foreslår i et debatindlæg et forbud mod reklamer for både kviklån og pengespil.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Det er moralsk og etisk forkert at reklamere for spillesider og "friste" med hurtige og dyre kviklån. Det mener de tre europaparlementsmedlemmer Christen Schaldemose (S), Morten Helveg Petersen (R) og Søren Gade (V), der sammen med Michael Bay Jørsel, leder af center for Ludomani, har skrevet et debatindlæg i Politiken.

De mener dels, at ludomani er et problem, man skal tage hånd om som samfund, men også at kviklån forstærker dette. Derfor vil de forbyde reklamer for det.

"Problemet med vores spillekultur bliver kun forstærket af den øgede tilgængelighed og den voldsomme markedsføring efterfulgt af kviklån med dubiøse renter. Så hvorfor tager vi ikke skridtet og forbyder reklamer for pengespil og kviklån – på tv såvel som på de sociale medier og internettet?," skriver de fire.

Overtræder man reklameforbuddet, bør det betyde"store bøder", skriver de.

En opgørelse fra Kantar Gallup viste ifølge DR torsdag, at antallet af tv- og radioreklamer for betting og online gambling er næsten tredoblet på tre år, så der i dag er ca. 11197 reklamer for online gambling i døgnet. Sidste år tegnede spilselskaber som Danske Spil sig for 315 mio. kr. af det samlede tv-marked, som årligt omsætter for ca. 2 mia. kr.

Denne artikel er leveret i samarbejde med Mediawatchs søstermedie FinansWatch.

Antallet af bettingreklamer er stigende

Loft for bettingreklamer kan koste tv-stationer annoncemillioner

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs