Museumsdirektør om tv-udbud: "Vi har godt nok travlt"

En bred gruppe af kulturaktører har tidligere meldt sig som interesseret i det kommende tv-udbud, som netop er sendt i høring. Initiativtager til samarbejdet afskrækkes ikke af udkastet, men undrer sig over, at ordet "folkeoplysning" er udeladt.
Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen
Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen

De medieaktører, som måtte have interesse i at byde på den nye public service tv-kanal, som er en del af sidste års medieforlig, har nu mulighed for at blive lidt klogere på, hvilke krav, der skal leves op til.

Kulturministeriet sendte mandag et udkast til tv-udbuddet i høring, og her fremgår det bl.a., at tv-stationen med fokus på kulturstof skal have hovedredaktion mindst 110 km. vest for København, sende 18 timers tv i døgnet og mindst 10 timers nyproduceret tv om ugen.

Blandt de, der tidligere har meldt sig på banen som interesseret i at kaste sit lod i udbudshatten, er en større gruppe af kulturaktører, som er gået sammen for at se på muligheden for at byde ind på den kommende tv-kanal. En af initiativtagerne til samarbejdet, museumsdirektør for Enigma, Jane Sandberg, hæfter sig særligt ved, at der ikke længere er noget krav om folkeoplysning i den tekst, som er sendt i høring.

"I medieforliget står der, at den nye tv-kanal skal have kulturindhold og folkeoplysning. Men nu er det sidste gledet ud af teksten. Hvis det er udtryk for en politisk drejning, så må jeg sige, at det er overraskende. Der er mange folkeoplysningsaktanter med i vores gruppe, og hvis jeg har ret i min antagelse om, at folkeoplysningen er blevet nedprioritet, så ville jeg da genoverveje mit engagement," siger Jane Sandberg.

Gruppen består ifølge museumsdirektøren af 120 aktører på kulturområdet, hvoraf 15 indgår i en arbejdsgruppe, som skal udarbejde høringssvaret.

Nyheder som omdrejningspunkt

Et af punkterne i udbudsteksten går på, at indholdet foruden programkategorien kultur skal indeholde mindst fire af en række kategorier, som bl.a. tæller nyheder og aktualitet. Dét benspænd bliver modtaget med åbne arme af Jane Sandberg.

"At binde kulturoplysning op på aktualitet er lige præcis det, der har været omdrejningspunktet for den tanke, jeg fik om projektet til at begynde med. Der er masser af god kulturformidling i forvejen, men noget af det, som jeg synes, vi savner, er netop at binde formidlingen op på en aktuel vinkling. Kultur er vant til at være den glade lille nyhed på bagerste side i avisen og sidste indslag i tv-avisen, og det kunne vi godt tænke os at vende," siger hun.

Kravet om 10 timers nyproduceret indhold ugentligt svarer ifølge Jane Sandberg til de ambitioner, de selv har for kanalen, og kravet om at være forankret i Vestddanmark afskrækker heller ikke museumsdirektøren. Dog studser hun ved kravet om, at tv-kanalen skal gå i luften 1. april næste år.

"Vi har godt nok travlt, for der er rigtig meget, der skal nås inden da. Det kunne også tyde på, at der med det her udbud i virkeligheden kaldes på en aktør, der findes i forvejen," siger hun.

Ikke afskrækket

Mulighederne for finansiering af tv-kanalen vil hun ikke nærmere ind på, men nævner, at samarbejdsgruppen senere vil bede forskellige tv-producenter og andre med relevant erfaring om hjælp til at udtænke og udarbejde en forretningsmodel.

Jane Sandberg kan endnu ikke sige, om hun og de øvrige kulturaktører i samarbejdet efter at have set udbudsteksten stadigvæk er interesseret i at byde. Inden for de næste 14 dage skal gruppen mødes og diskutere, hvad der skal ske efter afgivelsen af høringssvaret, som der er frist på i slutningen af maj. 

"Der er ikke noget i teksten, der dybest set afskrækker mig. Men jeg er jo kun én af mange og kan sagtens blive nedstemt," lyder det.

Heller ikke kravet om, at hovedredaktionen skal sidde mindst 110 km. vest for København har givet anledning til at kaste håndklædet i ringen på forhånd, har Jane Sandberg tidligere udtalt til Kulturmonitor. Det er dog en "udfordring", kredsen er nødt til at se, om man kan finde en løsning på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår