Kulturaktører håber fortsat på ny tv-kanal efter S-udmelding

Socialdemokratiet har stillet spørgsmålstegn ved visdommen i at udbyde en ny tv-kanal, som det er besluttet i medieforliget, men kulturaktører, der har udvist interesse for at byde ind på kanaler, håber, at kanalen bliver til noget.
Jane Sandberg, museumsdirektør, Enigma. | Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen
Jane Sandberg, museumsdirektør, Enigma. | Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen

En række kulturaktører er gået sammen om at se på muligheden for at byde ind på en kommende tv-kanal, og dén mulighed håber aktørerne fortsat på, efter Socialdemokratiet har sat spørgsmålstegn ved kanalen. Det skriver Kulturmonitor.

Den nye tv-kanal er et led i det medieforlig, som regeringen af Dansk Folkeparti blev enige om i 2018. Men ifølge Mogens Jensen, medieordfører for Socialdemokratiet, vil partiet i tilfælde af et regeringsskifte se på, om de 50 mio. kr., der er øremærket til kanalen "bruges bedre på en anden måde", sagde han tidligere på ugen til MediaWatch.

Jane Sandberg, der er museumsdirektør hos Enigma og blandt initiativtagerne til samarbejdet mellem kulturaktører om den nye tv-kanal, håber fortsat, at kanalen bliver til virkelighed, som der er lagt op til i det gældende medieforlig. Hun adresserer samtidig Mogens Jensens undren over, at der skal søsættes en flow-kanal i en tid, hvor der skæres ned på forbruget af netop flow-tv.

"Vi arbejder nu sammen for at undersøge, om de nye kanaler kunne være af interesse for os, og til trods for, at vi selvfølgelig også har undret os over, at tv-kanalen er en flowkanal, er det vores håb og forventning, at der i udbuddet også åbnes for digitalisering. Vi ville være kede af, om Socialdemokraternes melding betyder, at det samarbejde vi har fået skabt, skal slutte før vi er kommet i gang. Det er trods alt ikke ofte, at så mange forskellige aktører finder sammen om en fælles sag, som vi alle kan se behovet for at løfte i fællesskab," siger Jane Sandberg til Kulturmonitor.

Den nye tv-kanal skal ifølge medieforliget have fokus på kulturindhold og folkeoplysning. Kanalen får 50 mio. kr. årligt at gøre godt med fra statslig side. Derudover må kanalen tjene penge på reklamer. Hovedsædet skal placeres vest for Storebælt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også