MediaWatch

DJ går med i fælles front mod streamingtjenester

Dansk Journalistforbund har aktiveret sin ret til at tage ansvaret for forhandlinger på vegne af sine medlemmer, når det gælder produktioner til streamingtjenester.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Christophe Ena

Dansk Journalistforbund (DJ) har udnyttet retten til at forhandle på vegne af sine medlemmer, når der skal indgås aftaler med streamingtjenester. Det skriver Journalisten.

Formelt set hedder det at udnytte "eksklusive mandater". Det betyder, at kun DJ kan "forhandle og indgå aftaler vedrørende ophavsret og videreudnyttelse" med streamingtjenester såsom Netflix og HBO Nordic, skriver forbundet i en mail til sine medlemmer.

DJ er en del af Create Denmark, som favner 10 foreninger i den kreative branche. Seks af dem har i forvejen gjort brugt af deres eksklusive mandater, skriver fagbladet.

"Vi gør det for at styrke vores position. Nu ligger mandatet til at forhandle enhver aftale hos DJ, og vi forhandler sammen med Create Denmark. Det betyder, at en streamingtjeneste ikke kan presse den enkelte til at lave en aftale med ringere vilkår, end vi mener er rimeligt," siger Hans Jørgen Dybro til Journalisten.

Ordningen gælder for medlemmer, der er ansat direkte af streamingtjenester eller for en producent, der ikke er dækket af Producentforeningens overenskomst. Hans Jørgen Dybro vurderer over for Journalisten, at DJ's træk vil have betydning for færre end 100 medlemmer af forbundet.

Streamingtjenester benytter sig langt hen ad vejen af såkaldte "buy-out"-aftaler, hvor skaberne af indhold får afregning her og nu, men til gengæld ikke får betaling, hvis indholdet udnyttes efterfølgende.

"Buy-out aftalerne modarbejder den danske rettighedsmodel, der i årtier har sørget for, at vores medlemmer bevarer deres rettigheder – og løbende bliver betalt på baggrund af brugen af det arbejde, de har været med til at skabe," skriver DJ i meddelelsen til sine medlemmer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs