MediaWatch

DF vil kun støtte film på nordiske sprog – S og von Trier-producent afviser

Forhandlingerne om en ny filmaftale skal efter planen i gang inden for kort tid. Med til forhandlingsbordet har Dansk Folkeparti igen krav om et opgør med støtte til film på eksempelvis engelsk som Lars von Triers.

Lars von Trier med Matt Dillon, hovedrolleindehaver i "The House that Jack Built", ved filmfestivalen i Cannes tidligere på året. Fimen får dansk premiere i november og er støttet med i alt 9,8 mio. kr. fra Det Danske Filminstitut | Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Valery Hache

Mens forhandlingerne om en ny medieaftale blev kørt i garage før sommerferien, går nye forhandlinger i gang inden for kort tid. De skal lægge rammerne for den filmstøtte, der årligt udgør over 550 mio. kr. inklusiv de 130 mio. kr., der er kommet fra DR og TV 2's filmforpligtelse. De forsvinder nu som et led i medieaftalen. Til gengæld vil regeringen og Dansk Folkeparti lægge 120 mio. kr. ekstra til dansk film.

I modsætning til medieaftalen, der endte med at blive smal, kan filmaftalen stadig blive bred. Selvom der er elementer i medieaftalen, der griber ind i filmaftale – såsom afskaffelsen af tv-stationernes filmstøtte – er der tale om ny runde på Christiansborg.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs