MediaWatch

Museer erklærer sig klar til at drive de nye radio- og tv-kanaler

Hvis regeringens ønske om at sende en ny radiokanal og tv-kanal i udbud bliver realiseret, står de danske specialmuseer parate til at kaste sig ud i kommerciel radio- og tv-produktion, lyder det.

Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Når det kommende medieforlig træder i kraft, skal det blandt andet indebære, at der oprettes en ny radiokanal og en ny tv-kanal med fokus på kultur, klassisk musik og folkeoplysning, hvis det står til kulturminister Mette Bock (LA) og VLAK-regeringen. Hvis det sker, står museerne klar til at byde ind på de to nye kanaler. Det skriver Politiken.

Meldingen udspringer af, at 15 museer under Foreningen af Specialmuseer mener, at de er et oplagt valg til at levere den kombination af folkeoplysning og kultur, som regeringen lægger op til i sit udspil.

"Vi opfatter os som public service-leverandører i alle mulige sammenhænge, og derfor vil vi være i ansøgerbunken både til den nye radiokanal og den nye tv-kanal og også til midler fra den nye, store public service-pulje," siger Jane Sandberg, direktør på Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation i København, til Politiken.

Med den nye tv-kanal vil der følge 50 mio. kr. om året, mens den nye radiokanal vil få tilført 30 mio. kr.

Ifølge Jane Sandberg producerer museerne allerede både podcasts, tv-indslag til Youtube osv., ligesom de museumsansatte hyppigt optræder som eksperter i medieprogrammer. Med en tv-station og radio-station vil det blive muligt at få sendt indholdet og bredere ud, siger hun til Politiken.

I et debatindlæg om emnet i samme avis lyder det fra museumssammenslutningen, der bl.a. består af Enigma, Designmuseum Danmark, Moesgaard Museum, Arbejdermuseet og Den Gamle By, at museerne nu vil arbejde videre for at undersøge muligheden for at etablere et produktionsselskab, "som påtænker at ansøge om at komme i betragtning, når puljen etableres".

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs