Annoncører i de danske biografer har igennem flere år fået mindre eksponering, end de betalte Dansk Reklame Film for. Det skyldes intern manipulation med data ifølge en undersøgelse fra selskabet – og derfor vil Dansk Reklame Film tilbagebetale 95 mio. kr. til kunderne i kompensation.
Den regning betyder, at selskabets ejer, Nordisk Film, må træde hjælpende til for at sikre selskabets drift, skriver Bureaubiz.
Ved udgangen af 2016, som er det seneste tilgængelige årsregnskab, havde Dansk Reklame Film en egenkapital på 18,6 mio. kr. Desuden havde selskabet et overskud på 15,5 mio. kr.
Det vides af gode grunde ikke, hvor stort overskuddet bliver i 2017, men der er et godt stykke op til de samlet set 95 mio. kr., som Dansk Reklame Film skal have op ad lommen. Og derfor træder Nordisk Film til.
"Det er klart, at når vi har betalt kompensationen tilbage, har vi ikke noget overskud. Og Dansk Reklame Film har ikke egenkapital til at klare en kompensation på 95 mio. kr. Så Nordisk Film går ind og stiller garanti og sørger for, at man kan betale og kan drive selskabet fremadrettet," siger Asger Flygare Bech-Thomsen, bestyrelsesformand for Dansk Reklame Film og adm. direktør for Nordisk Film Biografer, til Bureaubiz.
Nordisk Film havde ved udgangen af 2016 en egenkapital på 304 mio. kr.
De 95 mio. kr., som Dansk Reklame Film betaler tilbage i kompensation, skal sammenholdes med selskabets samlede omsætning i de pågældende periode på 587 mio. kr. Det er altså cirka en sjettedel af den samlede omsætning, som selskabet nu betaler tilbage.
Sagen har ført til, at to medarbejdere er blevet bortvist, og sagens oplysninger er blevet overdraget til politiet.
Ledende medarbejdere blandt bortviste hos Dansk Reklame Film
Dansk Reklame Film bortviser ansatte for annoncesnyd for næsten 100 millioner