MediaWatch

Analytiker: Disney udfordrer Netflix med storopkøb

Netflix og andre store streamingtjenester vil blive udfordret af Disney efter milliardopkøbet af dele af 21st Century Fox.

Foto: /ritzau/AP/Richard Drew

Med sidste uges køb af store dele af 21st Century Fox udfordrer Disney andre store streamingtjenester såsom Netflix. Det vurderer digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen over for Politiken.

"Med Disneys indtog på streaming-markedet har vi en håndfuld store amerikanske tjenester, som indbyrdes vil kæmpe en voldsom kamp for at overleve. Og de vil konkurrere indædt på at kunne levere det bedst tænkelige indhold. Og det betyder altså, at den fest, vi har i øjeblikket med det kæmpestore udvalg af gode tv-serier, bliver vildere," siger Claus Bülow Christensen til Politiken.

Disney meddelte i sidste uge, at selskabet har købt store dele af Rupert Murdochs 21st Century Fox for 52,4 mia. dollar svarende til knap 330 mia. kr. Med i handlen fulgte også rettighederne til store mængder indhold. Samtidig er Disney på vej med sin egen streamingtjeneste, som ifølge planen lanceres i 2019.

Ifølge Claus Bülow Christensen kan forbrugerne forvente meget mere originalt kvalitetsindhold fra de eksisterende streamingtjenester, fordi det er her, slaget for alvor kommer til at stå.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs