Politiken vil forbeholde podcasts for abonnenter

Politiken giver i øjeblikket sine podcasts gratis væk, men vil på et tidspunkt dedikere en del af lydindholdet til avisens abonnenter, siger podcastredaktør.

En del af Politikens podcasts vil på et tidspunkt blive eksklusivt tilgængeligt for avisens abonnenter. Det fortalte Katrine Hornstrup Yde, podcastredaktør på Politiken, i dagens udgave af P1's "Mennesker og medier".

Som det er nu, tager Politiken sig ikke betalt for podcasts og får ifølge redaktøren "kulturel kapital" og unge brugere ud af de gratis podcasts. Men fremover vil det altså ændre sig for nogle af avisens lydproduktioner.

"Vi kommer til at knytte en del af vores ting til vores abonnement. Så det kommer til at ske som en logisk forlængelse af en generel tanke om, at vi skal tage os betalt for journalistik," siger Katrine Hornstrup Yde i "Mennesker og medier".

Politikens podcastindsats har Third Ear som samarbejdspartner. Tim Hinman, én af Third Ears to bagmænd, oplyste tidligere på året til MediaWatch, at Politikens og Third Ears podcasts i løbet af året havde rundet 1 mio. afspilninger og downloads.

Også Berlingske har bevæget sig ind på podcastområdet. Erhvervsdelen Berlingske Business præsenterede i efteråret en podcastserie, som er støttet af Nordea, og varslede ved samme lejlighed, at der er mere på vej fra den front. TV 2 satser ligeledes på podcasts i første omgang om sport.

Third Ear og Politiken runder million-milepæl

Berlingske Business kaster sig over podcasts 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også