MediaWatch

Netmedie rejser penge til podcasts via crowdfunding

Podcast-serien "Kongerækken" har indsamlet penge til en ny sæson ved hjælp af frivillige donationer.

Foto: Polfoto

Historieinteresserede lyttere kan se frem til flere lydfortællinger om Danmarkshistorien. Podcasten Kongerækken har indsamlet mere end 50.000 kr. gennem crowdfunding-platformen Peblish. Det betyder, at finansieringen af ti nye afsnit under navnet "Kongerækken Appendiks" er plads.

Det skriver Anders Olling, der står bag historie-podcasten sammen med Hans Erik Havsteen, på Facebook.

”Havde afsat hele dagen til at glo nervøst på det her, men en eller anden (givetvist et familiemedlem) gav kampagnen det sidste store skub og bragte Kongerækken Appendiks i mål. Det er sgu ret vildt. Tusind tak til alle de gode folk, som delte og donerede!”

Kongerækken bliver udgivet af onlinemediet Netudgaven.dk. Crowdfunding-indsamlingen kører frem til midnat. I skrivende stund har Kongerækken Appendiks modtaget 50.710 kr. i støtte.

Podcastproducent går i samarbejde med museum 

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs