MediaWatch

Danske Medier kritiserer ny radiobeslutning

De kommercielle radiostationer risikerer at blive kørt over af ny politisk beslutning, mener Danske Medier.

Foto: Torben Greve/Polfoto/Arkiv

Fredag kom det frem, at partierne bag medieforliget sidste år har besluttet ting og sager på radioområdet. Både kommercielle og ikkekommercielle får forlænget sendetilladelsen på de nuværende vilkår frem til udgangen af 2016. Et nyt udbud af tilladelserne skal gennemføres i løbet af 2016.

Og for de kommercielle stationer kan det være kritisk, skriver Danske Medier. I september 2013 blev det politisk besluttet at forlænge tilladelserne til udgangen af 2019. Ved samme lejlighed blev det bestemt at lukke FM-båndet ved udgangen af 2019, hvis mindst halvdelen af radiolytningen i midten af 2018 skulle vise sig at være rykket over på digitale platforme.

Nu er lukningen af FM-båndet også blevet ændret. Formuleringen lyder, at FM-båndet lukkes tidligst to år efter, at halvdelen af lytningen sker digitalt. Det er selvsagt uvist præcist at forudsige, hvornår det kommer til at ske.

"Alle de lokale kommercielle radiostationer har en berettiget forventning om en forlængelse til 2019 al den stund, det har stået i medieaftalen," siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier, med ansvar for radioområdet til Danske Mediers egen hjemmeside.

Ifølge Danske Medier har flere radiostationer investeret i ny teknologi, så de er klar til en ny virkelighed uden FM-båndet og med sending på DAB i stedet. Hvornår den virkelighed bliver aktuel at forholde sig til, er nu mere uklart.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs