Medie: Virksomheder køber i stigende grad radio-omtale

En række radiokanaler under SBS Radio oplever større og større interesse fra selskaber, der ønsker at sponsorere radioudsendelser.
Foto: Torben Greve/Polfoto/Arkiv
Foto: Torben Greve/Polfoto/Arkiv

Bl.a. Nupo, der producerer slankemidler, og Premier Is sponsorerer indhold på SBS Radios kanaler. Og den slags bliver mere og mere populært, skriver Viborg Stifts Folkeblad.

På den måde bliver virksomhederne og deres produkter en del af radiostationernes udsendelser. Dorthe Aarestrup, som er Sales Manager, hos SBS Radio, mener ikke, at lytterne bliver udsat for skjult reklame, når de lytter til de udsendelser, som virksomhederne har købt sig til at optræde i.

"Vil de noget, der passer ind hos os? Giver det mening? Er det en gevinst for lytterne? Kan værterne tage det på sig og afvikle det? Og så finder man ud af formen derfra," siger Dorthe Aaresturp til Radio24syv.

Et eksempel på en virksomheds sponsorat af et radioprogram er Nupo. Selskabet sponsorerede et program på Radio 100 og Nova, hvor radioværter med rådgivning fra en Nupo-medarbejder skulle forsøge at tabe sig, bl.a. ved hjælp af Nupos slankeprodukter.

Vibeke Borberg, forskningschef i medieret på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, kritiserer fremgangsmåden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også