MediaWatch

To tredjedele af britiske annoncører planlægger at spare på flow-tv

Mens en majoritet af annoncørerne i 2023 vil bruger færre annoncekroner på traditionelt tv, vil mere end halvdelen investere tungere i streaming.

Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Ritzau Scanpix

Mere end to ud af tre af de største britiske annoncører planlægger for næste år at skære i deres budget for annoncering på traditionelt tv. Det skriver The Guardian på baggrund af ny undersøgelse.

Undersøgelsen, der er lavet af Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) og medieinvesterings-analytikere hos Ebiquity, har spurgt 59 britiske annoncører til deres planer for mediebudgetter i 2023 - og her lyder svaret fra 67 pct., at deres største besparelser vil være på annoncering på flow-tv. Til gengæld svarer mere end halvdelen også, at de regner med at øge deres medieinvestering inden for streaming af tv.

Næsten 40 pct. af de adspurgte melder i undersøgelsen, at de planlægger at spare på offline-medier generelt, herunder tv, radio, print og outdoor-platforme.

Samtidig lyder det fra en tredjedel af annoncørerne, at de næste år regner med at øge deres investeringer i betalte søgninger, sociale medie-platforme, og digitale formater som podcast og musikstreaming.

”Forståeligt nok positionerer brand-ejere sig lige nu til den ventede recession ved at bygge mere kortsigtet fleksibilitet ind i deres budgetplanlægning”, udtaler Nick Waters, der er group chief executive i Ebiquity, ifølge The Guardian.

”Men det er opmuntrende at se forpligtelsen blandt mange annoncører om at bevare og endda øge de brand-opbyggende aktiviteter. Fortidens recessioner viser, at de brands, der fortsætter med langsigtede investeringer, vinder markedsandel og vender hurtigere og stærkere tilbage fra kriserne.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs