Mere end to ud af tre af de største britiske annoncører planlægger for næste år at skære i deres budget for annoncering på traditionelt tv. Det skriver The Guardian på baggrund af ny undersøgelse.
Undersøgelsen, der er lavet af Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) og medieinvesterings-analytikere hos Ebiquity, har spurgt 59 britiske annoncører til deres planer for mediebudgetter i 2023 - og her lyder svaret fra 67 pct., at deres største besparelser vil være på annoncering på flow-tv. Til gengæld svarer mere end halvdelen også, at de regner med at øge deres medieinvestering inden for streaming af tv.
Næsten 40 pct. af de adspurgte melder i undersøgelsen, at de planlægger at spare på offline-medier generelt, herunder tv, radio, print og outdoor-platforme.
Samtidig lyder det fra en tredjedel af annoncørerne, at de næste år regner med at øge deres investeringer i betalte søgninger, sociale medie-platforme, og digitale formater som podcast og musikstreaming.
”Forståeligt nok positionerer brand-ejere sig lige nu til den ventede recession ved at bygge mere kortsigtet fleksibilitet ind i deres budgetplanlægning”, udtaler Nick Waters, der er group chief executive i Ebiquity, ifølge The Guardian.
”Men det er opmuntrende at se forpligtelsen blandt mange annoncører om at bevare og endda øge de brand-opbyggende aktiviteter. Fortidens recessioner viser, at de brands, der fortsætter med langsigtede investeringer, vinder markedsandel og vender hurtigere og stærkere tilbage fra kriserne.”