To tredjedele af britiske annoncører planlægger at spare på flow-tv

Mens en majoritet af annoncørerne i 2023 vil bruger færre annoncekroner på traditionelt tv, vil mere end halvdelen investere tungere i streaming.
Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Ritzau Scanpix

Mere end to ud af tre af de største britiske annoncører planlægger for næste år at skære i deres budget for annoncering på traditionelt tv. Det skriver The Guardian på baggrund af ny undersøgelse.

Undersøgelsen, der er lavet af Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) og medieinvesterings-analytikere hos Ebiquity, har spurgt 59 britiske annoncører til deres planer for mediebudgetter i 2023 - og her lyder svaret fra 67 pct., at deres største besparelser vil være på annoncering på flow-tv. Til gengæld svarer mere end halvdelen også, at de regner med at øge deres medieinvestering inden for streaming af tv.

Næsten 40 pct. af de adspurgte melder i undersøgelsen, at de planlægger at spare på offline-medier generelt, herunder tv, radio, print og outdoor-platforme.

Samtidig lyder det fra en tredjedel af annoncørerne, at de næste år regner med at øge deres investeringer i betalte søgninger, sociale medie-platforme, og digitale formater som podcast og musikstreaming.

”Forståeligt nok positionerer brand-ejere sig lige nu til den ventede recession ved at bygge mere kortsigtet fleksibilitet ind i deres budgetplanlægning”, udtaler Nick Waters, der er group chief executive i Ebiquity, ifølge The Guardian.

”Men det er opmuntrende at se forpligtelsen blandt mange annoncører om at bevare og endda øge de brand-opbyggende aktiviteter. Fortidens recessioner viser, at de brands, der fortsætter med langsigtede investeringer, vinder markedsandel og vender hurtigere og stærkere tilbage fra kriserne.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også