Podcast-vært kritiserer Podimo for at bruge produktioner uden tilladelse

Den danske podcastplatform Podimo har markedsført sig med programmer som er udsendt for at være frit tilgængelige, hvilket ikke er i orden ifølge selvstændig podcast-producent.
Foto: PR/Podimo
Foto: PR/Podimo

Podimos forretningsmodel er at tiltrække abonnenter til sin reklamefri podcastplatform gennem eksklusivt indhold, men på platformen ligger også podcasts, som Podimo bruger i sin markedsføring, selv om de er gratis tilgængelige, og producenter bag ikke har givet tilladelse hertil, skriver Information.

Det er Patrick Bay Damsted, selvstændig podcastvært, der har råbt vagt i gevær om, hvad han ser som en ”usmagelig” måde at drive forretning på – tre af hans produktioner, som han har lagt gratis op på andre platforme, ligger på Podimo uden hans tilladelse. Dertil fremhæver Podimo ikke-eksklusive podcast i sin markedsføring for prøveabonnementer til platformen, skriver Information.

Podimo svarer i et skriftligt svar fra selskabets danske marketingchef, Emilie Korning på den del af kritikken over for Information, hvor hun erkender, at det ikke har været tydeligt nok, ”at man ikke behøver være betalende abonnent for at lytte til de pågældende podcast.”

”Det burde selvfølgelig stå tydeligt både i vores egen og vores partneres kommunikation. Det var ikke tilfældet her, hvilket er en fejl, som vi vil sørge for at rette op på,” skriver hun i svaret til Information.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også