MediaWatch

Jysk Fynske Medier har nye lokalradioer i støbeskeen - også på Sjælland

Frem mod deadline på nyt regionalt radioudbud på DAB er Jysk Fynske Medier ved at rigge en omfangsrig ansøgning til, som også går efter de sjællandske og bornholmske lyttere. "Vi har store ambitioner inden for lyd," lyder det fra mediehusets COO Bjarne Munck.

Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Fynske Medier

Country, sport og klassisk musik går igen i navnene på de mere end 25 lokale radiokanaler, som Jysk Fynske Medier har lagt skinner ud til i forbindelse med et udbud af ledige pladser på det regionale DAB-sendenet.

Det fremgår af en lang række virksomhedsregistreringer foretaget af Jysk Fynske Medier med navne som "Sport på Toppen" og "Marskens Klassikere".

"Nicheformater med genre er endnu ikke så udbredte," udtaler viceadm. direktør og COO i Jysk Fynske Medier, Bjarne Munck, i en skriftlig kommentar med henvisning til de genrespecifikke kanaler, som bl.a. tæller Skive Country, Fyns Klassisk, Limfjorden Sport, Esbjerg Sporten, Vestkystens Countryvenner m.fl.

"Vi har store ambitioner inden for lyd generelt og arbejder derfor med udbudsmaterialet fra Slots- og Kulturstyrelsen frem mod deadline," udtaler Bjarne Munck.

Slots- og Kulturstyrelsen åbnede for udbuddet midt juni, og ansøgere har deadline 2. august. I hvert af de 12 regionalt opdelte områder, hvor der udbydes sendemuligheder, er der op til 16 ledige pladser i hvert område.

Vil indtage Sjælland og Bornholm

Jysk Fynske Medier står i dag bag fire kommercielle radiostationer Classic FM, VLR, Skala og Radio Viborg, som har pladser på DAB-nettet i Jylland og på Fyn.

Af de nye virksomhedsregistreringer fremgår det, at Jysk Fynske Medier nu også går efter pladser på Sjælland med kanaler som "Sjællandsk Guld" og "Slagelse Countryhits" samt Bornholm med titler som "Sport på Bornhom". I dag er det kun Bauer Media, som har sendetilladelser på det bornholmske DAB-net.

Det regionale DAB-net, DAB-blok 3, er opdelt i 13 regioner, som dækker hele landet. De første tilladelser til DAB-nettet blev udstedt efter udbud i 2015 efterfulgt af et nyt udbud af de tilbageværende sendemuligheder i 2016.

Som følge af de to udbudsrunder har Jysk Fynske Medier i dag 18 tilladelser på sendenettet fordelt på fem regioner. Det er uvist, hvor mange nye pladser Jysk Fynske Medier går efter i den nye udbudsrunde.

Åbner for partnerskaber

Bjarne Munck ønsker endnu ikke at kommentere yderligere på ansøgningsmaterialet, men skriver, at den kommende udvidelse inden for lyd kan føre til nye samarbejder med andre medieaktører.

"Det kan også åbne for samarbejde med partnerskaber, fx med andre lokal- regionale medievirksomheder," lyder det fra Bjarne Munck.

Jysk Fynske Medier har de seneste år udvidet inden for lydmediet med bl.a. podcast og oplæsning af artikler på sine digitale udgivelser. I 2019 lancerede mediehuset Podcasten Danmark, som primært henvender sig til abonnenterne på selskabets dagblade.

Jysk Fynske Medier driver bl.a. 15 dagblade, 64 ugeaviser og fire lokale radiostationer. Udover de fire kommercielle radiostationer er Jysk Fynske Medier også hovedejer af public service-kanalen Radio4, der siden november 2019 har sendt på FM4-sendetilladelsen og er finansieret af skattemidler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs