MediaWatch

Radio Loud: Vi har sendt mere nyproduceret radio end påkrævet

Den første public service-redegørelse fra Radio Loud er 800 sider lang og viser bl.a., at kanalen har leveret 20 pct. mere nyproduceret radio ugentligt end krævet, oplyser radioen.

Foto: Jens Dresling

Der er kommet mere nyproduceret radio fra studierne hos Radio Loud i 2020, end kanalen er forpligtet til at sende ifølge Louds public service-kontrakt.

Det skriver Radio Loud i en pressemeddelelse efter at have afleveret en 800 sider lang public service-redegørelse, der dækker perioden fra 1. april til 31. december.

Radio Loud er forpligtet til at sende 90 timers nyproduceret indhold ugentligt, men har ifølge kanalen gennemsnitligt sendt 108 timer om ugen i 2020.

"Jeg er glad for det, vi har bedrevet de seneste ni måneder. Siden vi gik i luften, har vi arbejdet benhårdt på at leve op til kravene i sendetilladelsen, og jeg er meget stolt af den dedikerede indsats, medarbejderne har lagt for dagen," siger Ann Lykke Davidsen, programdirektør for Loud i pressemeddelelsen.

Blandt det nyproducerede indhold, kanalen skal sende ugentligt er 20 timers kulturprogrammer og 30 timers programindhold fordelt på aktualitet, sport, satire, reportager og debat. Dertil kommer 65 minutters nyhedsprogrammer i dagligt.

Debat om lyttertal

Radio Louds første år har især været præget af debat om kanalens lave lyttertal, der i perioder har været for lave til at kunne indgå i den officielle måling. Der stilles dog ikke krav til antallet af lyttere i det public service-opdrag, der følger med sendetilladelsen og det årlige millionbeløb til at drive kanalen.

Det fik i sidste uge formanden for Radio- og tv-nævnet, Søren Sandfeldt Jakobsen, til at undre sig over, at der ikke stilles minimumskrav til, hvor mange der lytter til Loud.

Der var deadline for aflevering af public  service-redegørelsen 1. maj, og den sendes nu i offentlig høring. Hidtil har kun DR's redegørelse skullet i høring, men Radio- og tv-nævnet har besluttet, at princippet også skal gælde de øvrige public service-stationer Radio Loud og Radio4, der også har indleveret sin redegørelse 1. maj lige som DR.

Redegørelserne offentliggøres på Sots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.

Radio Loud skal igennem to høringsrunder om redegørelse 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske dataværktøjer, coronaens ekko i regnskaber og et sommerbarometer, der fortsat svinger os igennem de lyse nætter. Kom med på en rundtur i ugens mediebegivenheder.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs