Podcastere kæmper stadig med at få betaling for indhold

Selvom hver fjerde dansker ugentligt lytter til podcasts, er det svært at gøre mediet økonomisk bæredygtigt, lyder det fra Center for Podcasting, der kalder det en "stor opgave" af ændre opfattelsen af, at indhold er gratis.
Ifølge Søren Brunsgaard, formand for interesseorganisationen Center for Podcasting, ligger der en bunden opgave i at få ændret opfattelsen blandt medieforbrugerne om, at digitalt indhold er gratis | Foto: PR/Center for Podcasting
Ifølge Søren Brunsgaard, formand for interesseorganisationen Center for Podcasting, ligger der en bunden opgave i at få ændret opfattelsen blandt medieforbrugerne om, at digitalt indhold er gratis | Foto: PR/Center for Podcasting

Siden 2016 er andelen af danskere, der ugentligt lytter til podcasts, steget fra syv til 26 pct. sidste år, men producenterne kæmper stadig med at opbygge en forretning, der økonomisk kan løbe rundt. Det skriver Politiken.

Ifølge Søren Brunsgaard, formand for interesseorganisationen Center for Podcasting, ligger der derfor en bunden opgave i at få ændret opfattelsen blandt medieforbrugerne om, at digitalt indhold er gratis, efter årtiers vanedannelse.

"Podcasts står jo på ryggen af radio, og selve radioteknologien har betydet, at det ikke har været muligt at kræve penge, som man kunne for et VHS-bånd eller en cd. Der er en stor opgave for podcastmarkedet i at ændre formodningen om, at alt indhold er gratis," siger han til avisen.

Organisationen Danske Medier har også forsøgt at sætte fokus på de økonomiske vilkår blandt podcastproducenter ved at opfordre politikerne til at give podcastere mulighed for at få del i Public Service Puljen, når politikerne skal forhandle nyt medieforlig i år.

Danske Medier vil åbne Public Service Puljen for podcastere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også