Loud-chefers anmeldelser af egne programmer kan være på kant med loven

Det kan være i strid med markedsføringsloven, hvis personer bag en virksomhed anonymt anmelder egne produkter. Det vurderer advokat er tilfældet i situationen, hvor flere øverste chefer for Radio Loud rosende har anmeldt egne udsendelser via Itunes.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Flere af radio Louds øverste chefer har anmeldt radiokanalens egne programmer i Itunes via anonyme profiler og givet dem store roser med på vejen. Men det kan være på kant med markedsføringsloven, vurderer advokat Heidi Højmark Helveg i Journalisten.

"Det er helt klart vildledende markedsføring, hvis man udgiver sig for at være en anden person og anmelder egne programmer. Det er skjult markedsføring og i strid med god erhvervsskik," siger hun til fagbladet, hvor en jurist fra Forbrugerombudsmanden supplerende fortæller, at markedsføringsloven også gælder platforme som Itunes, men ikke forholder sig til den konkrete sag.

Radio Louds direktør, Ann Lykke Davidsen, beklager sagen og oplyser, hun ikke vidste, man ikke kunne se, at det var hende, der står bag en af de omtalte anmeldelser.

"Det er jeg ikke stolt af eller glad for, og det kommer vi til at italesætte, så det ikke sker igen,” siger Ann Lykke Davidsen til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også