Podcastmedie: Fravalg af spilannoncer gør os til mere attraktiv markedsplatform
![Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11852414.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20190813-205949-L-1920x1080we.jpg)
Beslutningen om at opsige sine partnerskaber med blandt andet Oddset vil koste podcastmediet Mediano omkring en mio. kr. i 2020, og de penge vil på den korte bane ikke kunne hentes hjem igen, siger chefredaktør Peter Brüchmann i et interview med Politiken.
Dog mener chefredaktøren, at valget om at droppe spilannoncer på sigt kan blive en fordel for mediet, som baserer sig på kommercielle partnerskaber.
"Jeg er dog så meget købmand, at jeg kan se, at det her gør os til en mere attraktiv markedsplatform," siger han til Politiken.
Indtil nye annoncører melder sig på banen, er Medianos plan at fylde de kommercielle pladser med opmærksomhed om blandt andet psykiatrien og spilafhængighed.
Chefredaktøren for det tre år gamle sportsmedie meldte i november ud i et blogindlæg på sin side, at mediet fra nytår ikke vil indeholde reklamer for betting, casino og kviklån. Årsagen er, at mediet går ind for en regulering af annoncer for spil og betting på grund af et voksende problem med spilafhængighed.
Forhandlinger om spilreklamer på vej
Beslutningen vil ifølge Peter Brüchmanns opslag skære en mio. kr. eller 25 pct. af omsætningen. Det er anslået ud fra tidligere år, hvor omsætningen på reklamer for spilbranchen har været på mere end mio. kr. I november sagde Peter Brüchmann, at han over de kommende uger og måneder "hæsblæsende" ville jagte nye annoncepartnere.
Medianos belsutning gav ny næring til debatten om spilreklamer. Efterfølgende fulgte DK4 trop med et fravalg af bettingreklamer fra nytår - dog ikke fra Danske Spil. En række andre medier gav udtryk for, at det er op til politikerne at sætte rammerne for omfanget af fx spilannoncer.
I december kom der en politisk udmelding fra skatteminister Morten Bødskov (S) om, at han til foråret vil indkaldte partierne til forhandlinger om udformningen af nye regler på markedet for spilannoncer. Måneden inden havde han erklæret sig klar til at "gennemføre den nødvendige regulering, så mængden af reklamer reduceres".