MediaWatch

Radio4's programchef: "Det må aldrig blive bredballet folkelighed"

En ny tilgang til taleradio og en ambition om at være relevant for alle skal gøre Radio4 til trækplaster for lyttere fra andre kanaler - bl.a. P4. Sådan lyder ambitionen fra programchef Rikke Hedman på Radio4, der gik i luften natten til fredag.

Rikke Hedman, programchef i Radio4. Foto: Tobias Nicolai

Tænder du i dag for den radiokanal, der de seneste otte år har sendt Radio24syvs lyd gennem æteren, vil du blive mødt af nye stemmer og tilhørende programmer.

Radio4 gik i luften kl. 00.01 i nat, og i en anderledes formulering af P3-sloganet "det du hører, er du selv", indrammer programchef Rikke Hedman det dna, som den nye public service-radios programmer gerne skal emme af fra radioens allerførste dag.

"Vi er det, vi taler om," siger hun.

"Det er noget af det vigtigste. De fleste af vores værter har en karakter og holdninger, som er drivere af rigtig meget af vores indhold. Eksempelvis har vi til vores debatprogrammer valgt nogle værter, som har en ambition om at skabe en forandring, og på den måde gøre stofområdet interessant."

20191101-002454-L-1920x1080we.jpg
Radio4 i luften fra redaktionslokalerne i Aarhus natten til fredag
Hun nævner som eksempel debatprogrammet "Frihedens grænser", hvor velfærdspolitisk chef hos Cepos, Mia Amalie Holstein, har som mission at få frihedstanken tilbage i etikken. En holdning, hendes gæster i studiet vil tale for og imod.

Rikke Hedman tiltrådte jobbet som programchef 1. september. På daværende tidspunkt bestod programplanen af lutter tomme felter. Derfor har det været et kapløb med tiden at få stykket en plan sammen, som ifølge hendes ambitioner på én gang skal favne så mange danskere som muligt, overraske dem, give fagligt indblik i nicheemner og samtidig – for alt i verden – ikke være indforstået.

Da MediaWatch talte med hende ca. 12 timer inden, Radio4 ved midnat mellem torsdag og fredag overtager FM4-sendetilladelsen fra Radio24syv, var alle programmerne "tæt på klar".

"Men det er jo ingen hemmelighed, at når man skal starte en helt ny radio op på så få måneder, så har det været en meget travl periode, hvor vi har været nødt til at skærpe sanserne og evnerne for at tage de rigtige beslutninger hurtigt. Der kommer sikkert til at være ting, der glipper, fordi vi har haft så kort tid til at teste det hele af," siger Rikke Hedman.

Skal favne bredt

Da Rikke Hedman startede på Radio4, blev hendes indbakker på sociale medier hurtigt fyldt med idéer fra eksterne producenter og "almindelige" danskere. Dertil kom de idéer, som blev formet internt. Idéerne blev udvalgt efter to kriterier: Hvad er danskerne optagede af, og hvad kræver sendetilladelsen.

"Dels har vi haft fokus på, hvor er danskerne, hvad er det der optager os i vores nære liv og på den politiske dagsorden, så vi kan skabe programmer, der har en relevans i folks liv. Så har der været fokus på, hvordan vi skaber et public service-tilbud der er landsdækkende og lever op til alt det, sendetilladelsen dikterer. De to ting har gået hånd i hånd," siger Rikke Hedman.

Radio4 skal sende 126 timers nyproduceret radio om ugen - hvilket svarer til 18 timer i døgnet. Af de timer er radioen underlagt krav om at vist antal minutters kultur-, debat- reportage-, sportsprogrammer osv.

Programmerne, der nu er endt i sendeplanen, er bl.a. kendetegnet ved at være inddragende og bredt favnende for at være relevante for så mange mennesker som muligt.

"Vi laver ikke noget, der bevidst lukker sig om sig selv og kun er for nogen. Når vi laver noget om klassisk musik, så er ambitionen, at vi kan favne og invitere mange indenfor, som ikke plejer at høre klassisk musik. Vi vil rigtig gerne sikre, at alle programmerne henvender sig til en meget bred målgruppe for at overraske folk og lade dem få øjnene op for noget, de ikke troede, de ville interessere sig for," siger hun.

Der er dog den hage, at nicherne ifølge programchefen ikke må blive forfladiget i iver over at skulle nå ud til så mange som muligt.

"Vi åbner en ladeport, men kommer meget hurtigt ind til den faglighed, der ligger i det. Man må aldrig miste bunden. Det må aldrig blive bredballet folkelighed."

Lytterne kommer

Programchefen har en fast tro på, at ambitionen om at skabe programmer og indhold, som det meste af befolkningen vil kunne relatere til deres eget liv, vil flytte lyttere fra andre kanaler til Radio4. Hun vil dog ikke sætte konkrete tal på sin forventning til, hvor mange lyttere radioen kan hente.

"Det kan være, det er en naiv ambition, men jeg har helt sikkert en forventning om, at Radio4 – fordi vi rækker bredere ud på den her FM-kanal – kommer til at låne nogle lyttere både fra eksisterende taleradioer, men også fra P4," siger hun.

Af eksempler på programmer, som dokumenteret er relevant for mange, er singleprogrammet "Du er ikke alene", som sætter fokus på tilværelsen som single - uden at forsøge at danne par. I dag bor omkring 1,6 mio. danskere alene, hvilket giver programmet en potentielt stor gruppe, det kan være relevant for.

Det er programmer som dét, der ifølge Rikke Hedman skal lukke et hul i dansk taleradio.

"Jeg har en tro på, at en hel del danskere føler sig lidt radioløse i øjeblikket. Enten er der for meget musik eller for meget tung tale. Der, tror jeg, vi kommer til at ligge et godt sted indimellem, og derfor har jeg en tro på, at vores lyttertal kommer til at stige," siger hun.

Markant anderledes tilgang

En måned inden første sendedag sagde adm. direktør for Radio4, Anne-Marie Dohm, at der vil blive lavet programmer, som ikke før er set i dansk taleradio. Det tør Rikke Hedman godt stå på mål for - selvom det ifølge hende mere er tilgangen til stoffet på tværs af alle programmer, man ikke før har set i dansk taleradio.

Eksempelvis bliver danskere rundt omkring i verden inddraget i udenrigsmagasinet "Den danske forbindelse", hvilket ifølge Rikke Hedman ikke er set som koncept før.

20191101-002439-L-1920x1080we.jpg

"Jeg tror, måden og tilgangen til stoffet vil være markant anderledes. Det tror jeg godt, man kan høre i radioen - at vi har en oprigtig nysgerrighed, åbenhed og ærlighed. At vi ikke forudsætter, at alle ved alting i forvejen. At vi er så meget det, vi taler om, og tæt på det levede liv," siger hun.

Som eksempel på, at radioen kommer tæt på virkeligheden, nævner hun programmet "Tæt på," som hver formiddag vil sende fra et sted i den virkelige verden. Den første uge vil det være fra en sauna på Djursland, hvor en gruppe mænd taler om at være mænd og udfordringerne i det.

Kritisk - men ikke aggressiv

Også stemningen i interviews vil være anderledes, end man er vant til, understreger hun. Selvom den tretimers morgenflade kan ligne andre taleradioers morgenflade, så vil tilgangen til historierne være en anden, mener hun.

"Hvis en person eksempelvis har skiftet holdning, så vil vi hellere gå bagom det holdningsskifte og baggrunden for det, i stedet for at klynge vedkommende op for det. Stemningen vil være skarp og kritisk - men ikke aggressiv," siger hun og afviser, at der er tale om konstruktiv journalistik.

"Nej, vi bruger ikke konstruktiv journalistik som parameter. Vi har mere en ambition om at åbne emnerne op, så vi går til det på en anden måde," siger hun.

Når klokken slår midnat den 31. december, og folk begynder at tune ind på Radio4, så er det følelsen af at "det her er noget for mig," folk gerne skulle sidde tilbage med.

"Det er virkelig ambitionen. At det klæder mig på til at snakke med og forstå den politiske dagsorden, og det klæder mig på til at forstå mig selv og de mennesker omkring mig på en bedre måde," lyder det.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere