MediaWatch

Radio4 vil give plads i æteren til podcastalenter uden betaling

Daglig del af sendefladen på den nye radiokanal vil blive fyldt ud af indhold, som Radio4 ikke betaler producenterne for. "Det er egentlig bare en mulighed for at få et vindue ud og et publikum," siger direktør til Journalisten.

Foto: Flemming Krogh/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

To timer af den daglige sendeflade vil den nye radiokanal Radio4 fylde ud med med Talentlab, hvor spirende radio- og podcastproducenter kan få indholdt sendt ud i æteren – men producenterne får ingen betaling. Det skriver Journalisten.

Anne-Marie Dohm, adm. direktør for Radio4, mener ikke, der er noget i vejen med, at der ikke er betaling til folkene bag indholdet i Talentlab. Hun peger på, at Talentlab ikke er indhold, som Radio4 har bestilt, men i stedet er en platform, som håbefulde indholdsproducenter får stillet til rådighed.

"Det her er en åben platform, hvor vi tilbyder, at man kan lære at lave rigtig radio, hvis man har interesse og talent, ved at give sparring, så man kan arbejde med sit indhold. Vi ejer det ikke, det er egentlig bare en mulighed for at få et vindue ud og et publikum. Det er ikke professionel radio, der er bestilt af os, det er det, der er det vigtige," sige Anne-Marie Dohm til Journalisten.

Af Radio4's hjemmeside fremgår det, at Talentlab vil sende to timer hver aften på kanalen. Radio4 går i luften fredag.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs