MediaWatch

Radiostation med rockmusik bliver landsdækkende på DAB+

Efter at have indgået en aftale med Teracom bliver den kommercielle radiostation Classic Rock landsdækkende. "Vi vil gerne prøve det af på den store klinge," siger direktør for FFC Media, som ejer stationen.

Foto: Ritzau Scanpix/Nicolai Svane

Radiostationen Classic Rock har hidtil sendt i Østjylland og Københavnsområdet, men vil fremover kunne lyttes til landet over.

Det oplyser Teracom, som står for at udbyde plads på det digitale radiosendenet, i en pressemeddelelse.

"Classic Rock-formatet, med alle de gode rocknumre fra de seneste 30-40 år, har vist sig at have et stort potentiale med ugentlige lyttertal på over 100.000 i flere uger, så vi vil gerne prøve det af på den store klinge," lyder det fra Michael Jørgensen, direktør for FFC Media, som ejer Classic Rock.

FFC Media kom ifølge selskabets årsregnskab ud af 2018 med et resultat på knap 5 mio. kr. ud af en bruttofortjeneste på 1,4 mio. kr.

Teracom-direktør Martin Løbel siger, at aftalen med FFC Media kommer samtidig med, at selskabet oplever en stigende interesse for de kommercielle sendemuligheder på DAB+ - en interesse, som efter hans vurdering til dels udspringer af de kommende radioudbud, som dog ikke er kommercielle.

Siden 2017 har Teracom været gatekeeper og i gang med at skubbe de kommercielle DAB+ kanaler over disken. Efterspørgslen har dog været begrænset. I dag har Bauer Medias kanaler som Nova og 100FM samt BBC købt sig ind på DAB+, mens Ekstra Bladet Radio ved årsskiftet forlod platformen efter godt et år, fordi det økonomiske grundlag var for spinkelt.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs