MEC i Norge har mistet en milliard på fem år

Omsætningen i den norske del af bureauet er skrumpet markant de sidste fem år.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det Group M-ejede mediebureau MEC's norske selskab har på bare fem år mistet en milliard i omsætning. Det skriver Kampanje.

MEC Norway, som det norske selskab hedder, er kommet med regnskab for 2015, og det viser, at omsætningen landede på 343 mio. norske kr. (kr.). I 2011 var bureauets omsætning på 1,28 mia. norske. kr. Året forinden lå selvsamme tal på 447,2 mio. norske kr.

Driftsresultatet faldt fra 41,5 mio. norske kr. til 37 mio., mens resultatet før skat blev forbedret fra minus 6,8 norske kr. til minus 3,2 mio.

"Nu har jeg været i MEC i to år. Og som jeg har sagt tidligere jar de to år været mere krævende og spændende, end jeg så for mig, da jeg startede. Men jeg var klar over, at det ville blive krævende at tage et job, hvor man foretage ændringer, som skal positionere selskabet til den digitale fremtid," siger Martin Bentzen, direktør for MEC i Norge.'

En del af forklaringen på det store omsætningsfald er bl.a., at MEC måtte sige farvel til Norgesgruppen som kunde i 2013-2014. Med sig tog Norgesgruppen et mediebudget på 500 mio. norske kr.

Group M, som selv er ejet af internationale WPP, ejer foruden MEC også mediebureauerne Mindshare og Mediacom. Sidste år fik de tre bureauer samme adresse i Oslo centrum.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også