WPP har kig på Publicis Omnicom's store kunder

Reklamekoncernen WPP lurer på at opsnappe både utilfredse kunder og medarbejdere efter dannelsen af den nye konkurrerende reklamekæmpe, Publicis Omnicom Group, siger WPP's Martin Sorrell.

WPP gruppen er ikke længere verdens største reklamekoncern, efter fusionen af Publicis og Omnicom blev offentliggjort forleden.

WPP's topledelse viser dog ingen sure minder. Man nikker anerkendende til dannelsen af Publicis Omnicom Group, men forudser også at den enorme sammensmeltning af kunder og ansatte åbner helt særlige muligheder for WPP.

Reklame-koncerner danner ny reklamegigant  

Eksempelvis at WPP kan samle utilfredse kunder op fra de to fusionerede bureau-grupper.

Topchefen for WPP, Martin Sorrell, venter således, at aftale mellem det Paris-baserede Publicis og New York-baserede Omnicom vil kaste mange muligheder af sig.

"Det er et modigt og overraskende træk; tiden vil vise, om de to kulturer passer sammen, og om det er til kundernes fordel, Og om det er muligt at skabe synergieffekt for en halv mia. dollars, uden at det koster jobs,” sagde han til CNN med reference til målsætninger om store synergigevinster, især på backoffice funktioner som økonomi, m.m.

Monsteraftalen betyder også, at for eksempel Coca-Cola og PepsiCo havner i samme bureau-gruppe. Også to store tyske bilmærker, Daimler og BMW, bliver kunder i samme hus. De har dog fælles ejerrelationer.

Efterdønninger af det kan lede til, at mange store kunder genovervejer deres engagement, spår Sorrell.

“Vi har blot de første dage set, at kunder og medarbejdere er bekymrede for, hvad det betyder for dem. Så der kommer overvejelser," siger Sorrell.

WPP's reklame-, pr- og mediabureauer i Danmark tæller bl.a  Burson-Marsteller, Cohn & Wolfe, Grey, Hill+Knowlton Strategies, JWT, Maxus, MEC, MediaCom, Millward Brown, Mindshare og Ogilvy & Mather. Bureauerne i Danmark står for en bruttoavance ca. 640 mio. kr. Hertil kommer, at WPP også ejer analysevirksomheder - som f.eks. TNS Gallup.

"Ingen markedsomvæltning efter reklamefusion" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også