Forbrugerombudsmand indskærper reklameregler for influencere

Det er ikke nok at ”tagge” firmaet, man laver reklame for. Det skal stå tydeligt, siger forbrugerombudsmand.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
af ritzau

Det skal fremgå helt tydeligt, at der er tale om betalt reklame, og det er ikke nok for influencere at bare ”tagge” en virksomhed på sociale medier som for eksempel Instagram.

Sådan lyder det fra Forbrugerombudsmanden, Torben Jensen, der torsdag aften i en pressemeddelelse indskærper reklamereglerne særligt over for influencere.

”Det er vigtigt, at erhvervsdrivende, der markedsfører sig over for børn og unge, er bevidste om de regler, der gælder, så børn og unge ikke bliver udsat for upassende eller vildledende markedsføring.”

En influencer er typisk en, som bruger sit personlige image til at tjene penge. Det sker typisk via reklame og promoveringer på sociale medier.

I meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden er der ikke tale om en regelændring. Det er blot en præcision om, hvordan man skal gøre det tydeligt, at der er tale om sponsoreret indhold.

Vejledning vedrørende ”hvad domstolene har vurderet ikke er tilstrækkelige reklamemarkeringer” er blevet opdateret på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

At tagge en virksomhed betyder, at man inde i et opslag på sociale medier linker til virksomhedens profil på mediet.

I april sidste år blev den danske influencer Mia Sand idømt en bøde på 50.000 kroner.

På hendes profiler på Facebook og Instagram havde hun omtalt tøj fra mærket Fashion Nova uden at tydeliggøre, at hun havde modtaget tøj fra mærket.

Året inden blev den kendte influencer Mathilde Gøhler tildelt en bøde på 40.000 kroner, efter at hun blandt andet havde reklameret for en tandlæge på Instagram.

Netop her havde Mathilde Gøhler nøjedes med at tagge virksomhederne, men altså ikke understreget, at der var tale om reklame.

For Mia Sand havde Forbrugerombudsmanden krævet en bøde på 120.000 kroner. I Gøhlers tilfælde lød kravet på en bøde på 85.000 kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også