Forsker: Medier fokuserer sjældent på eget ansvar i plagiatsager

Medier involveret i plagiatsager placerer typisk ansvaret på den enkelte skribent, mener forsker.
Medier, der er involverede i plagiatsager, kommer typisk uden om mediets eget ansvar ved at fokusere på journalisten som "det rådne æble," mener forsker. | Foto: Hannah Aurora Almstrup/Ritzau Scanpix
Medier, der er involverede i plagiatsager, kommer typisk uden om mediets eget ansvar ved at fokusere på journalisten som "det rådne æble," mener forsker. | Foto: Hannah Aurora Almstrup/Ritzau Scanpix

Mediers håndtering af plagiatsager og fejl i journalisters arbejde går oftest ud på at sætte gang i en gennemgang af den enkelte journalists arbejde uden at vende blikket indad, mener forsker i journalistik ved RUC, Jannie Møller Hartley, skriver Journalisten.

Udtalelsen kommer i kølvandet på sagen om litteraturanmelder og influencer Katherine Diez, som Berlingske har igangsat en undersøgelse af som følge af anklager og henvendelser om plagiat i hendes opslag på sociale medier, klummer og anmeldelser.

Tendensen er ifølge Jannie Møller Hartley, som har forsket i emnet, at medier, der er involverede i plagiatsager, sjældent forholder sig til, om deres redaktører kunne have opdaget tilfælde af plagiat i stedet for at fremhæve skribenten som det ”rådne æble” på en ellers velfungerende og troværdig redaktion.

”Man kunne også spørge: Er der ikke nogen redaktører, der skulle have været inde over? Mangler der ikke et tjek? Og er det ikke især dem, der ikke nødvendigvis er fastansat af mediet, man burde være særligt opmærksomme på at introducere til gældende regler for god citatskik?” spørger Jannie Møller Hartley i fagbladet Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også