Siden 15. november 2023 har kok og influencer Umut Sakarya lavet indhold om madlavning med airfryer til Instagram og Youtube mere end 20 gange. Men ifølge en artikel hos DR fremgår det kun i fem opslag, at der er tale om et sponsorat fra producenten Phillips, og dermed er den kendte kok kommet på kant med loven og er ude i skjult reklame, mener Marie Frank-Nielsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.
”Jeg mener helt klart, at der er tale om en overtrædelse af markedsføringsloven,” siger hun med henvisning til, at det ifølge reglerne skal fremgå af alle opslag, når der er en kommerciel partner involveret, fordi der så er tale om reklame.
Jan Trzaskowski, der er professor i markedsføringsret ved CBS, mener, det er noget, der skal prøves ved domstolene, men at der kan føres et argument for, at det er markedsføring, når kokken bruger en airfryer fra en producent, han også får sponsorat fra, da der også kan være tale om, at man plejer en relation til en annoncør.
Umut Sakarya afviser selv, at der skulle være noget at komme efter.
”Jeg har haft en aftale med Phillips og indenfor den ramme, har jeg markeret med reklame, siger han til DR og tilføjer, han selv har købt airfryeren efter samarbejdet med selskabet og brugt det i sine videoer.