Undersøgelse: Hver fjerde i reklame- og marketingbranchen har oplevet krænkelser

Især unge kvinder er udsatte i reklame- og marketingbranchen, hvor næsten hver anden kvinde under 40 år har oplevet krænkelser fra en kollega eller leder. Det viser en undersøgelse med 1.247 deltagere foretaget af mediet Markedsføring. 
Foto: Issei Kato/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Issei Kato/Reuters/Ritzau Scanpix

Hver fjerde, 28,3 pct., med arbejde i reklame- og marketingbranchen har oplevet grænseoverskridende adfærd eller uønsket seksuel opmærksomhed inden for de seneste ti år. Blandt kvinder under 40 år har næsten halvdelen, 48 pct., oplevet uønskede seksuelle kommentarer på jobbet.

Det viser resultatet af en undersøgelse, som mediet Markedsføring har foretaget.

I næsten hvert andet tilfælde, 46 pct., har krænkeren været en chef, hvilket peger på, at branchen har et stort ledelsesproblem, skriver Markedsføring på baggrund af interviews med en stribe eksperter.

"Når det tal er så højt, er det tydeligt, der er brug for en særlig indsats over for ledere i branchen," siger Bjarke Oxlund, professor MSO ved Institut for Antropologi ved Københavns Universitet til mediet.

Markedsførings undersøgelse af uønsket seksuel opmærksomhed og grænseoverskridende adfærd er sendt ud til alle medlemmer af Dansk Markedsføring og alle modtagere af Markedsførings nyhedsbrev. I alt er rundspørgen sendt ud til 22.212 adresser. 1.343 har svaret på undersøgelsen, hvoraf 1.247 har færdiggjort den.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også